Jak si navrhnout funkční transformátor? Jak spočítat počet závitů? Návrh transformátoru včetně kalkulace.
Transformátor je elektrické zařízení, které slouží pro přenos energie z jednoho obvodu do druhého.
K přeměně napětí v obvodech dochází podle Faradayova zákonu o elektromagnetické indukci. Zákon říká, že napětí indukované ve smyčce je přímo úměrné změně magnetického toku. Pro vynález transformátoru byl klíčový objev Dána Hanse Christiana Ørsteda. Fyzik Ørsted zjistil, že proud plynoucí přes vinutí vytváří magnetické pole. Okolo roku 1815 Ørsted jako první demonstroval, že elektřina a magnetismus jsou vzájemně propojeny.

Pro návrh transformátoru potřebujeme znát tři veličiny, zbytek dopočítáme. Základ tvoří napětí primáru, napětí sekundáru a proud sekundáru. Nejdříve si ujasníme, na co budeme transformátor potřebovat.
P = U*I | v našem případě tedy: 12*2 = 24W
Protože transformátory nemají 100% účinnost, měli bychom k výkonu připočítat cca 15% výkonu navíc.
I = P / U | v našem případě tedy: 27,6 / 230 = 0,12A
Tento údaj se nám bude hodit při dimenzování vodiče.
Vzorec: S = druhá odmocina (P) | v našem případě tedy: druhá odmocnina (27,6) = 5,25 cm2
Nakonec se pustíme do výpočtu množství jednotlivých závitů.
np = (45/S) * Up = (45/5,25) * 230 = 1972 závitů
ns = (45/S) * Us = (45/5,25) * 12 = 103 závitů


Každý chceme mít doma příjemné teplo – a nejlépe za rozumné peníze. Výběr vhodného vytápění tak zůstává klíčovou volbou nejen při nákupu nebo výstavbě nového bydlení. Někdy se vyplatí posvítit si na vytápění i v domě nebo bytě, ve kterém žijeme už dlouhá léta. Který typ vytápění se dnes vyplatí nejvíc? Jakou roli hraje technický stav nemovitosti nebo třeba její lokalita? A s čím bychom měli počítat do budoucna?

Krach Bohemia Energy a několika menších dodavatelů zasáhl přes milion zákazníků. Všichni se ze dne na den ocitli bez dodavatele elektřiny nebo plynu – a museli rychle hledat náhradní řešení. Jaká byla situace v ostatních evropských zemích? A platí i tady, že všechno zlé je k něčemu dobré?

Se spotovými ceníky se v praxi setkáváme stále častěji – a doporučuje je i řada dodavatelů. Ne vždy se ale vyplatí, je třeba zvážit pro a proti. Skutečně výhodné mohou být jen pro úzkou skupinu zákazníků. Kdy o nich uvažovat a kdy se jim raději obloukem vyhnout?