Dodavatel elektřiny musí své zákazníky uvědomit, že jim zdražuje ceny elektřiny. Dopis může obsahovat také změnu obchodních podmínek nebo návrh na změnu tarifu.
Dodavatelé energií mohou dle obecně platných obchodních podmínek zvýšit cenu nebo změnit obchodní podmínky po včasné informaci zákazníka. To provedou zasláním zdražovacího dopisu, ve kterém vás informují o možnosti odstoupení od smlouvy k určitému datu. Ta je možná díky změně obchodních podmínek, které si zákazník s dodavatelem dohodl. Pokud dodavatel svoji informační povinnost nesplní, budete podléhat standardní tříměsíční lhůtě pro výpověď smlouvy. Jinými slovy - pokud dodavatel nic neoznámí, porušil ujednání a vy si můžete vybrat nového dodavatele.
Velcí dodavatelé v loňském roce několikrát zlevňovali a mluví i o dalším poklesu cen, výrazněji pak nerostly ani distribuční poplatky. Na první pohled by se tak mohlo zdát, že se vyplatí mít nefixované ceny a užívat si dalších poklesů v reálném čase. Je tam ovšem jedno velké ALE. Ani po zlevnění se zákazníci se smlouvou na dobu neurčitou nedostali na sazby, které mají domácnosti s fixovanými cenami.
Ale jen nepatrně, jinak sazby klesají. Přesto domácnosti zbytečně přeplatí kolem deseti miliard korun. Informace o snížení cen energií se na nás valí ze všech stran a špatné zprávy nepřinesl ani ERÚ, který každoročně rozhoduje o výši distribučních poplatků. Ty v případě elektřiny vzrostou průměrně jen o 1,4 %. Pořád tu ale budeme mít domácnosti, které zaplatí víc, než musí. Čím to je a jak si zajistit lepší ceny?
Jak už dobře víme, konečné sazby elektřiny a plynu neovlivňuje jen silová cena energií na burze, se kterou pracuje dodavatel energií, ale také distribuční poplatky. Platíme je distributorovi, který z nich spravuje přenosovou soustavu a jističe na odběrných místech nebo přispívá k budování obnovitelných zdrojů energie. Regulovanou složku cen každoročně stanovuje Energetický regulační úřad (ERÚ) – a ten právě před pár dny odtajnil sazby na příští rok.