Ceny elektřiny a plynu vzrostly několikanásobně. Pro většinu domácností začíná být problémem je hradit. Česká vláda proto hodlá spustit tzv. úsporný tarif, jehož konkrétnější podobu upřesňuje. Bude úsporný tarif dostatečný?
Aby byla pomoc co nejrychlejší a nejjednodušší, o úsporný tarif nemusí nikdo žádat a obdrží ho naprosto všechny domácnosti, které využívají běžné distribuční sazby elektřiny. Neobdrží ho ti, kdo mají tzv. "víkendové tarify" pro chaty a chalupy, všechny ostatní domácnosti úsporný tarif obdrží. To znamená, že budou mít levnější elektřinu a plyn i ti, kdo si například fixovali elektřinu před rokem a jejichž ceny jsou o mnoho nižší. Na druhou stranu odpadá jakákoliv administrativní zátěž, tu nesou jen dodavatelé elektřiny, kteří musí o částku úsporného tarifu zohlednit vyúčtování každého odběrného místa: „S implementací Úsporného tarifu samozřejmě finanční náklady vznikají. Ať už na IT řešení a úpravy našich interních systémů nebo na informování zákazníků. Centropol vnímá jako své poslání zajistit stabilní dodávku energií koncovým spotřebitelům a v současné době také postarat se o to, aby se státní pomoc dostala k těm, kdo ji potřebují. Pokládáme to za svou povinnost a poskytnout zákazníkům co nejpřesnější informace tak považujeme za naprosto přirozené. Náklady na informování našich klientů přitom budou vyšší než částky nutné na administraci změny v našich zákaznických systémech. Jsou ale zlomkem inkrementálních nákladů, které aktuálně vynakládáme na nákup energií na velkoobchodních trzích a jeho zajištění,“ uvádí Jiří Matoušek z Centropolu. Průměrně by měl stát pomoci 15 000 korunami. Domácnosti budou rozděleny podle své spotřeby, jde o podobné rozdělení, které se používá pro rozdělení do distribučních sazeb. Domácností s nízkou spotřebou obdrží slevu zhruba 11 000 korun, domácnost se střední spotřebou zhruba 14 000 až 15 000 korun, domácnosti s nejvyšší spotřebou získají zhruba 18 000 korun.
Ceny elektřiny a plynu vzrostly několikanásobně. Pro většinu domácností začíná být problémem je hradit. Česká vláda proto hodlá spustit tzv. úsporný tarif, jehož konkrétnější podobu upřesňuje. Bude úsporný tarif dostatečný?
Aby byla pomoc co nejrychlejší a nejjednodušší, o úsporný tarif nemusí nikdo žádat a obdrží ho naprosto všechny domácnosti, které využívají běžné distribuční sazby elektřiny. Neobdrží ho ti, kdo mají tzv. "víkendové tarify" pro chaty a chalupy, všechny ostatní domácnosti úsporný tarif obdrží. To znamená, že budou mít levnější elektřinu a plyn i ti, kdo si například fixovali elektřinu před rokem a jejichž ceny jsou o mnoho nižší. Na druhou stranu odpadá jakákoliv administrativní zátěž, tu nesou jen dodavatelé elektřiny, kteří musí o částku úsporného tarifu zohlednit vyúčtování každého odběrného místa: „S implementací Úsporného tarifu samozřejmě finanční náklady vznikají. Ať už na IT řešení a úpravy našich interních systémů nebo na informování zákazníků. Centropol vnímá jako své poslání zajistit stabilní dodávku energií koncovým spotřebitelům a v současné době také postarat se o to, aby se státní pomoc dostala k těm, kdo ji potřebují. Pokládáme to za svou povinnost a poskytnout zákazníkům co nejpřesnější informace tak považujeme za naprosto přirozené. Náklady na informování našich klientů přitom budou vyšší než částky nutné na administraci změny v našich zákaznických systémech. Jsou ale zlomkem inkrementálních nákladů, které aktuálně vynakládáme na nákup energií na velkoobchodních trzích a jeho zajištění,“ uvádí Jiří Matoušek z Centropolu. Průměrně by měl stát pomoci 15 000 korunami. Domácnosti budou rozděleny podle své spotřeby, jde o podobné rozdělení, které se používá pro rozdělení do distribučních sazeb. Domácností s nízkou spotřebou obdrží slevu zhruba 11 000 korun, domácnost se střední spotřebou zhruba 14 000 až 15 000 korun, domácnosti s nejvyšší spotřebou získají zhruba 18 000 korun.
Úsporný tarif schválila sněmovna a Senát coby novelu energetického zákona, jde o rámec, do kterého se zasadí konkrétní částky, tedy finanční pomoc: „Úsporný tarif byl prezentován jako základní schéma, dokonce padl název podvozek, který bude dál specifikován. Jak jsme již uvedli výše, výhodou tohoto principu je možnost přizpůsobovat ho dalšímu vývoji. Tedy například navyšovat příspěvek, prodloužit platnost Úsporného tarifu i po topné sezóně a podobně. V této fázi ho tedy chápeme jako nutné ad hoc opatření a předpokládáme, že po jeho uvedení do praxe začneme intenzivněji pracovat na modelech stabilizace cen elektřiny a zemního plynu pro domácnosti a firmy v České republice. Současný stav, kdy cena elektřiny a zemního plynu je definována burzou, která je nervózní v očekávání budoucího vývoje a zdaleka již nefunguje na tradičních tržních principech, je dlouhodobě neudržitelný,“ konstatoval Jiří Matoušek. Úsporný tarif se prvně projeví ve fakturách za elektřinu za říjen, bude se přiznávat na smlouvu na elektřinu. Od tohoto měsíce budou mít zároveň domácnosti odpuštěny poplatky za obnovitelné zdroje. Tyto poplatky chce vláda odpustit po celý rok 2023.
Úsporný tarif bude platit pro odběratele elektřiny, i plynu. Půjde o fixní částku, kterou za klienta z ročního vyúčtování energií zaplatí stát. Jeho výše bude odstupňovaná podle toho, kterou energií domácnost topí a ohřívá vodu. Na základě různých kombinací upotřebení energií domácnost obdrží určitou výši finanční pomoci, nejvíce by to mělo být 16 tisíc za celou topnou sezónu: „Nejvyšší příspěvek obdrží domácnosti, které vytápějí elektřinou a plyn používají k vaření a ohřevu vody, jak ukazuje tabulka modelových příkladů na webu MPO: Úsporný tarif i odpuštění poplatků za OZE. Pro domácnosti, které elektřinu používají nejen k provozu běžných spotřebičů, ale také k vytápění (D35d, D45d, D57d) doporučujeme příspěvek zvýšit. V návrzích se nemusí jednat o finální částky a vláda je může ještě upravit. Navrhovaný Úsporný tarif je správné vnímat jako určité kompromisní řešení, protože žádné ideální řešení neexistuje. Ceny energií rostou extrémně rychle a Úsporný tarif je lepší možností než dříve uvažované odpuštění DPH, protože je možno poskytované státní příspěvky případně opakovaně navýšit. U domácností využívajících elektřinu a zemní plyn k vytápění jsou dopady zdražení nejvýraznější, proto je státní příspěvek pro ně nejvyšší,“ připomíná Jiří Matoušek. Úsporný tarif by měl být v roce 2022 na elektřinu, v zimě 2023 i na plyn a teplo.
První část podpory by měla vláda uvolnit v říjnu, zřejmě by mělo jít o 5000 korun na odběrné místo elektřiny: „Podle našich informací bychom finanční prostředky poskytnuté státem měli co nejdříve použít na umoření záloh nebo případně na vyrovnání části ročního vyúčtování. Pokud tedy u konkrétní distribuční sazby půjde o částku například ve výši jedné a půl zálohy, hned první a část další zálohy následující po obdržení peněz od státu za zákazníka uhradíme. Podobně to bude i v případě, že v příslušném období zákazník obdrží roční vyúčtování. Státní příspěvek použijeme na úhradu nedoplatku, případně poukážeme zákazníkovi ve formě přeplatku,“ vysvětluje Jiří Matoušek. Nejde o jedinou podporu, kterou chce stát pomoci se stoupajícími cenami elektřiny. Odpustit by se měla také tzv. podpora obnovitelným zdrojům, což je podpora na výkup elektřiny, která se vyrábí ve vodní, sluneční, větrné elektrárně, z biomasy, nebo biologicky rozložitelného komunálního odpadu.
Nejvíce energií se spotřebovává na vytápění, přitom přímá pomoc jde pouze těm, kdo topí plynem, nebo elektřinou. Pomoc bude směřovat i teplárnám, které mají získat zhruba 10 miliard na modernizaci a tuto částku by měly zohlednit v cenách tepla. Pokud některé bytové domy vytápí vlastní kotelnou, pak musí každé společenství vlastníků nebo družstvo nahlásit počet bytových jednotek, od kterého by se měla odvíjet finanční pomoc. Ta by měla činit maximálně 30 000 korun.
Odběrateli, který hradí zálohy na elektřiny přes SIPO nebo bankovním inkasem, se upravé výše záloh automaticky. Pokud platí odběratel z účtu, pak si musí výši záloh upravit sám. Sleva se zohlední na faktuře za energie.
Noví majitelé bytů či domů mnohdy v začátcích tápou. Je tolik věcí, které je třeba zařídit. Jednou z nich je výběr dodavatele energií. Pokud si jím noví majitelé nejsou jisti, pak se často „upíší“ tomu, kdo v místě připojení provozuje distribuční síť. Ne vždy to ale bývá nejlepší volba – zvlášť když vezmeme v potaz, kolik možností dnes trh nabízí a jak se může pečlivý výběr dodavatele vyplatit. Tak jak správně vybírat dodavatele a na co si dát pozor v závislosti na typu nemovitosti?
Období energetické krize nám ukázalo, kam až mohou ceny elektřiny a plynu růst. Ačkoli už koncem loňského roku přišlo zmírnění a letos máme i navzdory dražším distribučním poplatkům mnohem nižší ceny než v předchozích dvou letech, většina z nás pořád s obavami sleduje, co bude. Tak si pojďme říct, co nás podle všeho čeká.
Zima nám o sobě pomalu dává vědět. V horských oblastech už napadla první sněhová nadílka a na mnoha místech republiky klesly během víkendu teploty k nule a nebo i mírně pod. To znamená jediné. Topná sezona pomalu začíná. Jste na ni dobře připravení?
Co je to úsporný tarif?
Úsporný tarif je způsob, jakým chce česká vláda pomoci svým občanům hradit vysoké účty za elektřinu a plyn.
Pro koho je určený úsporný tarif?
Na tzv. úsporný tarif má nárok domácnost, která odebírá elektřinu ve všech tarifech kromě tzv. víkendových, které jsou určené pro chaty a chalupy.
Jak zažádat o úsporný tarif?
O úsporný tarif není třeba nijak žádat. Obdrží ho rovnou dodavatel elektřiny a plynu, který o tuto částku zohlední konečné vyúčtování a zálohy na plyn a elektřinu.
Mají nárok na úsporný tarif také podnikatelé?
Podnikatelů se úsporný tarif netýká.
Je úsporný tarif na plyn?
Úsporný tarif slouží i ke slevě na plyn, na zálohy a vyúčtování plynu.
Kolik činí úsporný tarif v 2022?
Výše úsporného tarifu se bude lišit podle toho, jaký má charakter spotřeba určité domácnosti.
Kolik bude činit výše úsporného tarifu v roce 2023?
V roce 2023 bude příspěvek z úsporného tarifu poskytnut na jednotlivé komodity zvlášť. Výše podpory je nastavená tak, aby zohlednily také poplatky za POZE. Jejich odpuštění pomůže více domácnostem s vyšší spotřebou elektřiny.