Jan Strmiska | 23. 9. 2020
Fortnite měsíčně vytvoří emise za 70 tisíc tun uhlí
Jak moc počítačové hry ničí životní prostředí? A jak moc ho ničí Brusel?
Současná honba za snížením emisí uhlíku dostává až komické prvky. Spočítal snad někdo, kolik uhlíku vyprodukuje sama Evropská komise svými nařízeními? A že by tedy bylo docela fajn ji uskromnit? Nám se taková čísla nepovedlo zjistit. Nicméně Poslanecká sněmovna ČR zaměstnává 360 osob. Evropská komise zaměstnává 32 000 osob. Přitom v pouhém přepočtu na počet křesel, kdy má ČR 21 křesel v Radě (ze 705), by bylo odpovídajících 12 000 zaměstnanců. Pokud bychom započítávali jen velikost států, vychází nám to dokonce na 9720 zaměstnanců. A přitom logicky běžný chod státu „oddře“ náš parlament a ten evropský je jen nadstavba, která... produkuje především uhlíkovou stopu.
A to tam snad hrají úředníci videohry?
Předpokládáme, že ne. Ale co se týká emisí, počítač jako počítač. K tomu všechna ta cloudová datacetntra, to je také to samé a jako bonus máme mnohem šťavnatější cestování. Pokud se tedy vrátíme zpátky ke strašení videohrami, tady jsou čísla. Organizace SaveOnEnergy se rozhodla prozkoumat, jak moc která videohra škodí životnímu prostředí. A podle nich jsou obrovské rozdíly. Jako největší „prasárnu“ spočítali Minecraft, což je vtipné vzhledem k těžebnímu názvu hry. Tvrdí, že hráči této hry vyprodukovali už 600 milionů tun emisí CO2. Každý hráč Minecraftu podle nich už do vzduchu vyslal tři kila uhlíku. A na druhou stranu tu máme „nejzelenější“ hry jako Call of Duty. Jenže prohlédněte si tu tabulku pořádně.
Některé hry jsou zelenější? (Zdroj: SaveOnEnergy)
Je vám na těch číslech něco divné?
Jde o to, že se tato organizace nepokoušela nic změřit. Neřešila, jak která hra zatěžuje počítač, jaký je rozdíl v síťových a lokálních hrách nebo jestli nějaký typ her nehrají lidé se slabšími počítači, které mají menší spotřebu. Nic z toho. Všechno se to odvíjí jen od doby trvání hry a počtu hráčů. Ekologicky vyhrávají hry s nejkratším průměrným herním časem. Když se podíváte na tabulku, kdovíkde vzali koeficient 0,025 kg emisí na 1 hodinu hraní a vynásobili počtem hodin a hráčů. A je to. Celý humbuk tedy vypovídá jen o tom, že čím déle sedíte u počítače, tím víc vyprodukujete CO2. To jsme tak nějak tušili.
A tady je hráčské doupě úředníků v Bruselu. Emise jen letí. I na tomhle je vidět, jak absurdní je přepočítávat všechno v našich životech na emise uhlíku. (Foto: Shutterstock)
Kolik tedy spálí ti úředníci?
Pokud počítáme například běžný pracovní týden 180 hodin na 32 000 osob, je to 5,76 milionu pracovních hodin měsíčně. Podle indexu ekologistů je to 144 tun uhlíkových emisí měsíčně. To je za posledních deset let 17 280 000 kg zbytečného uhlíku ve vzduchu. Kdo vyháže úředníky?
Takže jsou videohry neekologické?
Samozřejmě že ano, stejně jako cestování nebo používání jakékoli jiné elektroniky, včetně sledování sociálních sítí a koukání na YouTube nebo Netflix. Odhaduje se, že jen američtí hráči ročně spotřebují neuvěřitelných 34 terawatthodin energie – což je číslo, které odpovídá pěti milionům aut na silnici. A co teprve když hrajete, a ještě to streamujete do světa :-). Jestli ale hrajete Kinect Adventures!, nebo Minecraft, je planetě úplně jedno.
O nás: Kalkulátor.cz je srovnává ceny elektřiny a plynu. Je to první projekt podobného typu v ČR, který je opravdu fér. Na Kalkulátoru všechny výpočty srovnání dodavatelů elektřiny, nebo plynu fungují okamžitě, nemusíte se přitom bát otravných telefonátů. Spočítejte si svou slevu ihned v našem kalkulátoru energií.