Redakce Kalkulátor.cz | 27. 2. 2025

Připojištění jako „záplata“ na rozbité čelní sklo

Povinné ručení obvykle kryje pouze škody způsobené na cizím majetku, vlastní vůz chrání spíš havarijní pojištění. Existuje ovšem několik výjimek, které lze řešit připojištěním k povinnému ručení. Jednou z nich je právě ochrana čelního skla. Jak to funguje a co všechno připojištění kryje?

Rozbité čelní sklo patří mezi nejčastější škody způsobené na vozidlech. Mnohdy stačí kamínek nebo jiný předmět a prasklina je na světě. Malé defekty je možné opravit, pokud se ale prasklina zvětšuje nebo rovnou došlo k rozsáhlejšímu poškození, bez výměny se neobejdete. Jestliže k rozbití skla došlo bez vašeho přičinění, nabízí se otázka, kdo to vlastně zaplatí. Když kamínek odletí od kamionu na dálnici nebo při profesionálním sekání trávy před domem, můžete zkusit kontaktovat provozovatele služby či autodopravy. Někdy to sice může vyjít, ale pokud nemáte kamerový záznam, pak bohužel vůbec nemusíte uspět. A právě pro takové případy se hodí pojištění skel, které je možné sjednat k povinnému ručení nebo havarijnímu pojištění. Potřebovat budete obvykle jen fotodokumentaci pojišťovaných skel, aby bylo zřejmé, že v době sjednání pojištění nejsou žádným způsobem poškozená.

Nepřeplácíte za povinné ručení?

Porovnáme pro vás nabídky povinného ručení a pomůžeme najít nejvýhodnější variantu.

Kolik stojí výměna předního skla aneb pozor na pojistný limit

Většina pojišťoven umožňuje, aby si majitel vozidla sám nastavil pojistný limit. Jeho výše přirozeně ovlivňuje cenu pojištění, proto má mnoho lidí tendenci sáhnout po nižším limitu. Stejně jako u všech ostatních závad, i tady ovšem platí, že je třeba dát si pozor na takzvané podpojištění. Protože pokud bude „škoda“ vyšší než vámi nastavený limit, rozdíl zaplatíte ze svého. Vždy byste proto měli znát alespoň přibližnou cenu výměny skla u svého vozu. A pozor, nepočítejte sem pouze samotné sklo, ale také práci.

Ceny se totiž poměrně výrazně liší v závislosti na stáří či velikosti vozu a použitých technologiích. Zatímco u běžného auta se můžete bez problémů vejít do 10.000 Kč, u nových aut nabitých funkcemi to mohou být i vyšší desetitisíce. V posledních letech se navíc stále více mluví o rostoucích cenách náhradních dílů a prací, proto je třeba pojistky průběžně aktualizovat. Jen pro kontext, když už se bavíme o cenách, připojištění s limitem 10.000 Kč bude stát kolem 1.500 Kč ročně, u limitu 20.000 Kč se jedná přibližně o dvojnásobek. Hodně ale záleží na pojišťovně a podmínkách pojištění.

Ty má každá pojišťovna nastavené trochu jinak. Ohlídejte si tak dejte nejen pojistný limit, ale také následující parametry:

Pojistné plnění: Zatímco někde vám peníze vyplatí tak jako tak, jinde budou trvat na opravě ve smluvním servisu. I s tím je tak třeba při výpočtu limitu počítat a předem zjistit, jakým způsobem můžete případnou škodu řešit.
Spoluúčast: I tady záleží na dané pojišťovně, protože spoluúčast nemusí být vůbec žádná nebo se může pohybovat v rozmezí od pár stovek až do několika tisíc. Vyšší obvykle bývá spoluúčast u havarijního pojištění, proto se často doporučuje sjednat si tak jako tak připojištění skel k povinnému ručení. Některé pojišťovny pak mají spoluúčast odstupňovanou i časově. Jedná se o další stupeň ochrany před pojistnými podvody, protože řada řidičů skla pojišťuje až ve chvíli, kdy už prasklina existuje. Pokud tedy k hlášení pojistné události dojde krátce po sjednání připojištění, pojišťovna může účtovat vyšší spoluúčast.
Výluky: Některé pojišťovny uhradí výměnu skla v každém případě, jinde mohou pracovat s různými výlukami. Pojištění se pak nemusí vztahovat třeba na případy, kdy k rozbití skla došlo neopatrnou manipulací s přepravovaným nákladem.
Pojistné krytí: Některá pojištění zahrnují jen čelní sklo, obecně je ale lepší mít v pojistce i všechna další skla včetně zpětných zrcátek nebo panoramatických střech. Ačkoli čelní sklo to odnáší zdaleka nejčastěji, přírodní živly nebo vandalové se často podepíší i na jiných prosklených částech vozu.

Rozbité přední sklo: Jak postupovat?

Pokud objevíte prasklinu, návštěvu servisu raději neodkládejte. I drobná prasklina se vlivem větru a dalších faktorů může časem zvětšovat. V první řadě jde samozřejmě o bezpečnost, ale včasný zásah vám také může ušetřit peníze. Pokud prasklina není přímo v zorném poli řidiče nebo se jedná o menší defekty do dvou a půl centimetru, nemusí být nutné sklo hned měnit, ale může stačit i cenově dostupnější oprava scelením. Vždy samozřejmě záleží na charakteru defektu a posouzení technika.

Prasklé čelní sklo navíc řeší dokonce i zákon. Pokuta obecně hrozí za praskliny větší než dva centimetry, které se nacházejí ve stírané ploše skla. Pokud s takovým defektem vyrazíte na cestu, hrozí vám pokuta až 3.500 Kč na místě nebo 10.000 Kč ve správním řízení – a k tomu ještě ztráta šesti bodů.

Ale zpět k odhalení závady. Jakmile najdete prasklinu, hned kontaktujte asistenční službu své pojišťovny a domluvte se s nimi na dalším postupu. Můžete samozřejmě rovnou zajet i do servisu, lepší ale je domluvit se nejprve s pojišťovnou. To abyste přesně věděli, kde a jak můžete sklo nechat opravit – a také jestli se vůbec na danou závadu vaše pojištění vztahuje. Výhodou je, že v tomto případě se při hlášení pojistné události nemusíte bát o své bonusy, které zlevňují cenu pojištění. Pojistné události řešené v rámci připojištění skel na ně nemají žádný vliv.

NačítámNačítám