Redakce Kalkulátor.cz | 10. 12. 2024
Máte spor s pojišťovnou? Oslovte ombudsmana
Pojistné smlouvy dokáží svou složitostí a výlukami pěkně zamotat hlavu nejednomu z nás. Často až po pojistné události zjišťujeme, že smlouva bohužel nebyla nastavena dobře a pojišťovna tak odmítá vyplatit pojistné plnění dle našich představ. Naštěstí známe někoho, kdo se v takových případech dobře orientuje a s řešením sporu vám pomůže.
Spory s pojišťovnou
Pojišťovna vám odmítá vyplatit pojistné plnění. Nekomunikuje s vámi. Dostali jste se do konfliktu kvůli zaniklé smlouvě, o jejímž konci vás nikdo neinformoval. Zkontrolovali jste podmínky smlouvy a podali reklamaci či stížnost na pojistitele, přesto se nic nepohnulo. Jste zoufalí a zvažujete dát celou věc k soudu? Před případnou žalobou doporučujeme nechat věc přezkoumat Kanceláří ombudsmana České asociace pojišťoven (KO ČAP), která se stará o mimosoudní řešení spotřebitelských sporů v oblasti pojištění. Analyzuje konkrétní případ, poskytne bezplatné poradenství a je nápomocná v komunikaci obou stran. Je samostatnou právnickou osobou pod dohledem Ministerstva průmyslu a obchodu, není zřízena žádnou pojišťovnou.
Činnost Kanceláře ombudsmana
KO ČAP zahájila svůj provoz před pěti lety a za tu dobu řešila tisíce případů. Dle statistik kanceláře je většina případů řešena poradou, případně mimosoudní dohodou. Kancelář případ posoudí a převezme komunikaci s pojistitelem. V ideálním případě dochází k dohodě klienta a pojišťovny o postupu řešení sporu. Pokud byste s výsledkem řešení nesouhlasili, můžete se samozřejmě obrátit na soud. Úlohou KO ČAP je také analyzovat, zda máte šance uspět v případném soudním sporu. Činnost kanceláře dokáže ušetřit spoustu peněz i času; v případě započatého soudního sporu, který by pro vás byl neúspěšný, za vámi jdou veškeré náhrady nákladů řízení sporu. Služby KO ČAP jsou proti tomu bezplatné.
Chcete levnější pojistku?
Porovnáme pro vás pojištění a pomůžeme vám najít nejvýhodnější variantu.
S jakým problémem se na ombudsmana obrátit
Do kompetence KO ČAP spadá veškeré neživotní pojištění a připojištění k životnímu pojištění:
Na KO ČAP se můžete obrátit s jakoukoliv nespokojeností související s postupem pojistitele. Spadají sem konflikty ohledně plnění, zániku smlouvy, výše pojistného atd. Důležité je nejprve záležitost u své pojišťovny reklamovat, neboli podat stížnost. Není-li reklamace úspěšná, můžete do 1 roku podat návrh kanceláři, a to elektronicky, případně poštou. Mimosoudní řešení sporů trvá ze zákona maximálně 90 dní s možností prodloužení na 180 dní.
Nejčastější chyby pojistníků
Dle KO ČAP lidé věnují nedostatečný čas studování pojistných smluv. Ruku na srdce, kdo z nás si před podpisem smlouvy pročte pojistné podmínky v plném rozsahu a porovná je s podmínkami konkurence? Přitom nevhodně zvolený produkt či rozsah pojištění je velmi častou chybou, které se dá předejít konzultací s odborníky. Pojištění si sjednáváme, aby nás v případě krize podrželo; pečlivé porovnání široké nabídky na trhu a volba odpovídající pojistku představuje malou časovou investici oproti potenciálním problémům s plněním.
Dalším problémem, na který dlouhodobě upozorňujeme, bývá podpojištění. Jedná se o stav, kdy současná hodnota majetku neodpovídá částce, na kterou byla pojistka sjednána. Vlivem inflace či investice (nejčastěji stavebními úpravami) věc nabývá na hodnotě, ale ve smlouvě je uvedena původní částka. Pojišťovna tak v případě pojistné události poskytne plnění vycházející z nižší než skutečné částky.