Redakce Kalkulator.cz | 4. 10. 2024

Jaké jsou důsledky jízdy bez povinného ručení?

Povinné ručení je – jak název napovídá – povinným pojištěním, které vlastníkům vozidel ukládá zákon. Přesto se občas najdou řidiči, kteří na pojištění zapomenou nebo si myslí, že ho mít nemusí. Takový přístup se ale může pořádně prodražit. Hrozí totiž nejen vážné komplikace v případě nehody doma i v zahraničí, ale také sankce od policie i České kanceláře pojistitelů (ČKP).

Co všechno je povinné?

Při pojištění vozidla rozlišujeme dobrovolné a povinné pojištění. Tím povinným je klasické povinné ručení, jehož cena se odvíjí nejen od specifikací vašeho vozidla, ale také od toho, jak dlouho už řídíte, jestli máte na kontě nějaké nehody nebo do kolika splátek si roční platbu chcete rozdělit. Cena se pak samozřejmě liší i v závislosti na konkrétní pojišťovně, stejně jako podmínky. Proto se vyplatí využít kalkulačku a najít si nejvýhodnější pojistku, která přesně odpovídá zadaným parametrům. U povinného ručení je klíčové především správné nastavení pojistných limitů. Protože to řidiči často podceňovali a šli cestou nejlevnější varianty – a také kvůli zvyšující se ceně vozů a jejich oprav – došlo od letoška ke zvýšení minimálního pojistného limitu z 35 na 50 milionů korun. Lze ale sáhnout i po vyšším krytí.

Klasické povinné ručení kryje škody, které byste v případě nehody způsobili na zdraví, vozidlech a dalším majetku cizích osob. Už ale nechrání vás a vaše vozidlo. Proto je k dispozici nejen klasické havarijní pojištění, ale také řada připojištění, například proti živelným katastrofám nebo střetu se zvěří. Jedním z nejoblíbenějších je pak i připojištění skel. Žádné z doplňkových pojištění už není povinné a je čistě na vás, jestli si nějaké sjednáte. Havarijní pojištění se zpravidla vyplatí především u novějších aut, s rostoucí cenou ojetých vozů už ale může dávat smysl i u některých starších. Je důležité také pro lidi, kteří auto potřebují k dennímu provozu a jeho ztráta by jim způsobila značné komplikace. Pokud vám havarijní pojištění smysl nedává, právě připojištění může být kompromisním řešením, které vám v případě nečekaných událostí ušetří spoustu peněz.

Chcete platit méně?

Porovnáme pro vás povinné ručení od osmi pojišťoven a pomůžeme vám najít nejvýhodnější variantu.

Ukončení povinného ručení pro neplacení

Povinné je přirozeně nejen samotné sjednání pojištění, ale také jeho pravidelné úhrady. Pokud spoléháte na to, že při mírném zdržení platby se nic nestane a „pojišťovna přece chvíli počká“, musíme vás vyvést z omylu. Pojišťovně brzy dojde trpělivost. Pokud pojistné včas neuhradíte, přijde vám od pojišťovny upozornění a také nový termín splatnosti. Upomínka může být zpoplatněna, je tedy třeba uhradit nejen výši pojistného, ale také tuto přirážku. Když budete upomínku ignorovat, přijde zpravidla ještě jedna. Při „prošvihnutí“ dalšího termínu už pojištění zanikne a nelze ho obnovit ani pozdější úhradou. V takovém případě je proto třeba vyřídit nové pojištění, jinak vás čeká řada nepříjemností. I tak je ale třeba sjednat a zaplatit si pojištění nové, protože takové vozidlo se stává nepojištěným.

Pokuta za nepojištěné vozidlo

Pokud jste si pojištění vůbec nezřídili, nebo vám zaniklo a nezajistili jste si nové, pak si na vás „posvítí“ nejen Česká kancelář pojistitelů (ČKP), ale v případě běžné silniční kontroly nebo způsobené nehody i policie. Ve správním řízení se může pokuta za nepojištěné auto vyšplhat až na 50.000 Kč. Tím to ale nekončí, protože o slovo se přihlásí právě ČKP a bude chtít odvést poplatky do Garančního fondu, který slouží pro případy, kdy řidič nepojištěného vozu způsobí nehody. U osobních aut se poplatek pohybuje od 30 do 93 Kč za den (záleží na zdvihovém objemu válců), takže čím déle jste bez pojištění, tím víc se vám takový krok prodraží.

Jak se řeší nehoda nepojištěného vozu?

Důvodů, proč může pojišťovna odmítnout pojistné plnění, je hned několik. Kromě jízdy technicky nezpůsobilým vozidlem (bez STK) nebo užití omamných látek je jedním z nich zcela logicky právě i nezaplacené pojištění. Pokud tedy řidič vyrazí na cestu bez pojištění a způsobí nehodu, čeká ho nejen pokuta, ale také úhrada škod z vlastní kapsy. A asi nemusíme připomínat, že především u novějších vozů nebo tam, kde došlo ke škodám na zdraví, mohou takové náklady šplhat do astronomických výší. Bezprostředně po nehodě sice zaplatí škody ČPK z už zmíněného Garančního fondu, následně je ovšem bude vymáhat na řidiči nepojištěného vozidla.

NačítámNačítám