Jan Strmiska | 4. 9. 2020
SpaceX teď létá na zemní plyn!
Co znamenají všechny ty divné zkratky? A co s tím má společného propan-butan?
Zemní plyn se těží ze Země. To zatím asi tak nějak předpokládáte. V porézních sedimentech hornin se schovává v kapsách, podobně jako ropa nebo uhlí. Ta hlavní hořlavá složka je metan. Čím víc, tím je to energeticky výživnější. A díky němu také zemní plyn uvolňuje při spalování nejméně CO2 ze všech fosilních paliv. Proto je skvělý. Méně skvělé je, že sám osobě funguje jako skleníkový plyn. Takže pokud se nespálí, ale uteče při těžbě plynu na svobodu, Greta pláče. A při těžbě jsou bohužel úniky časté.
Je zemní plyn jedovatý nebo ne?
Není sice jedovatý, ale dýchat se nedá. Dokonce sám o sobě ani nezapáchá. Proto se k němu musí přidávat páchnoucí plyny, aby se jednoduše odhalil únik plynu i v nízké koncentraci.
Typický tvar tankerů s kulatými nádržemi převážející LNG poznáte na první pohled. Norský tanker Arktická princezna v Litevském přístavě Klajpeda. Foto: Shutterstock
Tankery vozí jedině LNG
LNG je zkapalněný zemní plyn (Liquefied Natural Gas). My v Evropě máme plynovody, ale zbytek světa většinou pro dopravu tohoto plynu používá lodě. V přírodě se v této podobě plyn nevyskytuje, je to vyloženě naše technické balení na cesty. Na světě je kolem 500 tankerů přepravujících LNG. Výhoda LNG oproti CNG ke kterému se ještě dostaneme, je v tom, že má zkapalněná forma samozřejmě mnohem menší objem. Proto se často používá v nákladní přepravě, včetně lodí. Umožňuje větší dojezd na stejnou velikost nádrže. V EU je v provozu odhadem 6 tisíc nákladních vozidel využívajících LNG a společnost Shell doufá, že do roku 2030 bude na toto palivo jezdit po Evropě 280 tisíc kamionů. Tekutý zemní plyn se používá i jako palivo v obcích, kam se nevyplatí pokládat plynovod.
Lejou to i do nejnovějších raket SpaceX
Člověk by čekal, že nejmodernější rakety na světě budou používat nějaké sofistikovanější palivo jako třeba vodík. Ale ne, Rakety Elona Muska teď používají právě kapalné LNG. Má totiž vysokou hustotu. Zkapalněný metan (LNG) má hustotu 422 kg na metr krychlový. Metr kapalného vodíku má jen 71 kilogramů. Což je papírově hezké, ale když požadujete výhřevnost (v kosmonautice se používá podobná jednotka zvaná specifický impuls), tak raketa na kapalný vodík je výrazně objemnější a tedy i těžší. Původní Muskovy rakety totiž tekutý vodík opravu používaly, ale nyní si inženýři z Kalifornie spočítali, že metan je vlastně výhodnější, takže celý pohon raket přepracovali.
Proč tedy taky nejezdíme na LNG?
Zkapalněný LNG má 600x menší objem než plynný zemní plyn a je na tom lépe i než CNG. Energetická účinnost tohoto paliva je podobná jako benzín nebo nafta. Chybka je v tom, že se musí skladovat při velice nízkých teplotách. Při atmosférickém tlaku má totiž teplotu -162 °C. A to to to samozřejmě všechno komplikuje.
CNG je ideální kompromis pro běžný život
Zjednodušeně řečeno, skladování zkapalněného LNG při -162 °C je technicky tak náročné, že jakýsi mezistupeň je stlačený plyn. A to musí stačit. Tomu se pak říká CNG (Compressed Natural Gas) a je to pod tlakem 200 barů. Praktické využití je pak mnohem větší. Známe to všude z moderních aut. Zemní plyn, CNG a LNG jsou ale tedy chemicky skoro to samé, pořád jde o metan, jen v různých skupenstvích.
Bezobsluhová čerpací stanice Shell s LNG v Amsterodamu pro nákladní vozidla. Vidíte kompresní nádobu a masivní chladící systém. Foto: Shutterstock.
LPG je oblíbený pohon v průmyslu. Vysokozdvižný vozík. Foto: Primagas.
LPG je ale něco jiného
Lidé si často myslí, že zemní plyn je to samé jako LPG. Tak to ale není. LPG je totiž také zkapalněný plyn, ale jiný. Je to zkapalněný ropný plyn (Liquified Petroleum Gas). A to především směs dvou plynů a to propanu a butanu. Takže starý název propan-butan jak to ještě znáte ze zapalovačů, je to samé jako LPG. Plní se do tlakových lahví a používá se jako přenosné palivo když chcete vyrazit do přírody, v zapalovačích, ale i jako trochu méně ekologičtější palivo do auta.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: Solární plantáže nechceme. Návod, jak nakupovat 100% zelenou elektřinu
O nás: Kalkulátor.cz je srovnává ceny elektřiny a plynu. Je to první projekt podobného typu v ČR, který je opravdu fér. Na Kalkulátoru všechny výpočty srovnání dodavatelů elektřiny, nebo plynu fungují okamžitě, nemusíte se přitom bát otravných telefonátů. Spočítejte si svou slevu ihned v našem kalkulátoru energií.
Můžete tak teď na energiích ušetřit tisíce korun ročně. Naše výpočty zahrnují všechny aktuálně dostupné tarify na trhu a u vybraných dodavatelů energií jsme schopni zajistit plynulý přechod bez jakékoli vaší námahy. Neplatíte nic navíc, k ničemu se u nás nezavazujete, peníze na náš provoz získáváme jinak. Smlouvu máte přímo s dodavatelem jakého si vyberete. Spočítejte si svou slevu ihned v našem kalkulátoru energií.