Redakce Kalkulator.cz | 7. 5. 2024

Vyplatí se vám změna operátora? A jak probíhá?

Uvažujete o změně operátora? V první řadě záleží především na vaší motivaci. Pokud vám jde o lepší pokrytí nebo chcete mít stejného operátora jako další členové vaší rodiny, pak může být tento krok dobrou volbou. Jak to ale je v případě, že vám jde hlavně o cenu?

V Česku působí tři hlavní operátoři – O2, Vodafone a T-Mobile –, kteří pak poskytují infrastrukturu a přeprodávají služby desítkám takzvaných virtuálních operátorů. Trojice hlavních operátorů tak neovlivňuje jen ceny svých tarifů, ale do značné míry i ceny služeb virtuálních operátorů. A hlavní hráči přirozeně jeden od druhého „opisují“, aby nedocházelo k příliš velkému přelévání zákazníků. Velmi podobné jsou proto ve většině případů nejen jejich ceny, ale také nabízené tarify a balíčky služeb. Jen pro zajímavost, za neomezený tarif s rychlostí internetu 10 Mb/s zaplatíte v květnu 2024 u O2 949 Kč, u T-Mobilu 930 Kč a u Vodafonu 877 Kč. K dispozici jsou i balíčky s rychlejším internetem, i tady spolu ovšem operátoři drží krok. Desetikorunové rozdíly tam samozřejmě jsou, ve většině případů to ovšem není nic, co by rodinnému rozpočtu výrazněji ulevilo.

Samozřejmě ale záleží na službách, které skutečně využíváte. Pokud třeba platíte neomezený tarif, ale mobilní data vůbec nevyužíváte, pak se změna operátora nebo alespoň tarifu rozhodně vyplatí. Především u virtuálních operátorů najdete balíčky služeb, které mohou přesně odpovídat vašim požadavkům (někde si je dokonce můžete sestavit na míru).



Hledáte výhodnější mobilní tarif?

Porovnáme pro vás řadu nabídek (včetně neveřejných) a společně najdeme tarif, který bude odpovídat vašim požadavkům. Rádi pak pomůžeme i s následnou změnou operátora.

U neomezených tarifů jsou řešením neveřejné nabídky

Pokud jde o neomezené tarify, skoro by se mohlo zdát, že v ceníkových sazbách žádné extrémní rozdíly nevidíme, a nemá tedy smysl hledat výhodnější nabídku. Tak to ale není. Veřejně dostupné nabídky nakonec nejsou tím jediným, co vám operátor může nabídnout. Pořád tady máme i celou řadu neveřejných nabídek. A tam už ceny mohou padat skutečně nízko.

V době vyrovnaných ceníkových nabídek musí operátoři přirozeně najít jiné způsoby, jak o nového zákazníka zabojovat. Proto pracují s takzvanými akvizičními ceníky určenými pro nově příchozí zákazníky. Ty mohou zahrnovat mnohdy i velmi významné slevy. Někde pak tyto slevy platí trvale, jinde může být jejich platnost zkrácená jen na určité období, což je třeba si dobře ohlídat.

S jinými – a pro zákazníka výrazně příznivějšími – cenami potom pracuje i retenční oddělení operátora. To je přesně to oddělení, jehož cílem je zabránit vám v případném odchodu ke konkurenci. Retenční oddělení nemůžete sami oslovit. Na řadu přichází skutečně až ve chvíli, kdy začnete řešit změnu operátora (pouhé „vyhrožování“ odchodem ke konkurenci už dávno nestačí) – a ani tehdy není pravidlem, že se skutečně ozve. Je to zkrátka opravdu jen na operátorovi.

Třetím a zdaleka nejjistějším způsobem, jak se k neveřejné nabídce dostat, je použití našeho srovnávače. Vždy se s vámi rádi spojíme, abychom vám mezi standardními i „podpultovými“ nabídkami pomohli najít tu nejlepší.



Jak změna operátora probíhá?

Samotné změny operátora se bát vůbec nemusíte. Od roku 2020, kdy začala platit novela zákona o elektronických komunikacích, už vás nečekají žádné složité administrativní procesy ani sankce. Bez pokuty lze odejít i v případě závazku na dobu určitou. Stačí, aby od podpisu smlouvy uplynuly alespoň 3 měsíce. Největším problémem bývají závazky, které zahrnují odkup telefonu nebo jiného zařízení na splátky. Tam je potom třeba spolu s ukončením smlouvy doplatit zbývající částku, případně se s operátorem domluvit na jiném řešení. Někteří operátoři vyžadují písemné odstoupení od smlouvy, jinde to jde i telefonicky. Samozřejmostí už je zachování původního telefonního čísla i po přechodu k novému poskytovateli služeb.

Potřebovat budete především takzvaný OKU kód, tedy ověřovací kód účastníka. Kód vzniká automaticky při aktivaci telefonního čísla a najdete ho ve své stávající smlouvě nebo v zákaznické sekci. Pokud byste ho nemohli dohledat, kontaktujte svého operátora, který vám kód znovu pošle. S OKU kódem se potom obraťte na nového operátora a dořešte s ním všechny potřebné detaily. Celý proces by měl být otázkou pár dní. Navíc pokud budete chtít, rádi za vás vše potřebné vyřídíme, a vy tak budete mít změnu operátora skutečně bez starostí.

NačítámNačítám