Kalkulátor.cz | 15. 4. 2024
Noví zákazníci mají energie za lepší cenu než ti stávající. Co dělat, abyste ušetřili?
Ceny elektřiny a plynu po turbulentních letech klesly, přesto pořád někteří odběratelé platí drahé účty. Důvodem jsou odlišné ceníky pro stávající a nové zákazníky. Proč se to děje a jak dosáhnout nižší ceny?
Po dlouhých měsících, kdy stát kvůli příliš drahým energiím musel přikročit k jejich zastropování, konečně přichází dlouho očekávané zlevňování. Zatímco v loňském roce jsme platili až 6.050 Kč za MWh elektřiny a 3.025 za MWh plynu, letos ceníky klesly minimálně o třetinu, v některých případech dokonce až o polovinu. Nebýt rostoucích poplatků za distribuci, zlevňovalo by se ještě mnohem víc. Jsme ale svědky poměrně velkého cenového rozptylu, kdy se stále více rozevírají nůžky mezi ceníky pro stávající a nové zákazníky.
U dodavatelů energií se věrnost příliš nevyplácí
Zůstáváte svému dodavateli věrni už několik let? Potom možná právě vy patříte mezi ty, kteří za energie zbytečně přeplácejí. Důvod je prostý. Dodavatel vás bere jako jistotu a nemá potřebu nabízet nejlepší možnou cenu. Tu si raději nechá pro nové zákazníky, kteří si svého dodavatele teprve vybírají a mají širokou škálu možností. Jedná se o součást konkurenčního boje.
Nejedná se ovšem čistě o rozmar dodavatele, ale také o nastavení trhu s energiemi. Dodavatelé nakupují energie na burze, kde se jejich cena průběžně mění a v tuto chvíli je výrazně nižší než třeba koncem loňského roku. Vždy se nakupuje na určité období dopředu, takže zatímco pro stávající zákazníky už může mít dodavatel energie nakoupené déle, a tedy i za o něco vyšší cenu, pro ty nové je zajišťuje teprve teď za příznivější sazby. Nutno přitom podotknout, že v období prudce rostoucích cen to bylo přesně naopak. Pocítili to především bývalí zákazníci Bohemia Energy, kterým noví dodavatelé nabízeli cenu výrazně vyšší, než jakou měli jejich stávající zákazníci.
Dnes v každém případě platí, že rozdíly mezi ceníkovými sazbami pro stávající a nové zákazníky mohou v případě elektřiny dělat až 1.200 Kč za MWh, u plynu potom až 600 Kč za MWh. Průměrná česká domácnost spotřebuje 3,5 MWh elektřiny ročně, takže v případě méně výhodné sazby přijde za jediný rok až o 4 200 Kč. Ani tato hodnota není úplně zanedbatelná. Pokud ale vezmeme v potaz domácnost, která elektřinou topí, a má tedy spotřebu kolem 20 MWh, částka vyšplhá až ke 24 000 Kč ročně.
Cena elektřiny: Co ji ovlivňuje?
Jak z toho ven?
Dobrá zpráva je, že řešení existuje. Stačí si vyhledat lepší nabídku a změnit dodavatele a tím získat cenu pro nové zákazníky. A kde vybírat? Krach Bohemia Energy sice trochu podnítil obavy z takzvaných alternativních dodavatelů, přesto není třeba se jim vyhýbat. Řada z nich přečkala poslední tři roky bez větších problémů a zákazníci se na ně mohli spolehnout i v období energetické krize. Pokud ale dodavatele dobře neznáte, pak je samozřejmě namístě zjistit si o něm několik důležitých informací. Zajímejte se o to, jak dlouho už působí na trhu a kolik má odběratelů elektřiny nebo plynu (tyto informace najdete na portálu OTE). Určitě se vyplatí projít si i nejrůznější diskuze a recenze, protože osobní zkušenosti stávajících či bývalých zákazníků vám často řeknou úplně nejvíc.
Chcete platit méně?
Porovnejte si nabídky elektřiny i plynu a vyberte tu nejvýhodnější. Se změnou dodavatele vám rádi pomůžeme.
Ideální čas na změnu dodavatele
Nezapomeňte, že zlevňování nebude pokračovat donekonečna. Většina prognóz říká, že na nízké ceny, které tady panovaly ještě v polovině roku 2021, se už jen tak nedostaneme. Svou roli v tom budou hrát mimo jiné právě zmiňované distribuční poplatky, ale hlavně odklon od výroby elektřiny z uhlí. Události posledních let nám navíc ukázaly, jak nevyzpytatelné ceny energií jsou a že během pouhých pár měsíců mohou rychle vyšplhat nahoru. Fixace ceny se tak v období alespoň relativně nízkých sazeb jeví jako nejrozumnější řešení. Klíčový je ovšem právě výběr co možná nejvýhodnější nabídky.
Samotné změny dodavatele se bát určitě nemusíte. Pro mnoho lidí je sice takový krok velkým strašákem, ve skutečnosti je to ale mnohem jednodušší, než se na první pohled zdá. Každoročně tento proces podstoupí na 400 tisíc odběrných míst. Jediné, s čím je třeba počítat, je tříměsíční výpovědní lhůta u smluv na dobu neurčitou a nebo velmi přesné datum, kdy je třeba vypovědět smlouvu na dobu určitou. Dále byste si měli pohlídat všechny potřebné náležitosti týkající se smlouvy (tedy na jak dlouho se uzavírá, zda dochází k automatickému prodloužení, takzvané prolongaci, za jakých podmínek jsou pak energie dodávány a podobně) a také následného přechodu k novému dodavateli. Ten spočívá v provedení samoodečtu, pečlivé dokumentaci výsledků a jejich nahlášení původnímu, novému dodavateli a nebo distributorovi, kterého najdete ve smlouvě. S tím vším vám ale rádi pomůžeme a změnu dodavatele za vás vyřídíme. Od vás budeme potřebovat jediný podpis, o zbytek už se postaráme.
Smlouva s dodavatelem: Co by měla obsahovat?