Kalkulátor.cz | 15. 2. 2024

Zrušení velkých technických průkazů: Inovace, která přinesla několik potíží

Velké techničáky jsou minulostí. Od ledna už v tištěné podobě v podstatě neexistují, tedy nové se nevydávají a ty staré vám při budoucí návštěvě úřadu odeberou. Online systém má ale celou řadu trhlin.

Začátek letošního roku jistě způsobil vrásky nejednomu majiteli vozidla, úředníkovi nebo technikovi STK. Uvedení novinky a přechod do online režimu totiž neproběhl tak hladce, jak se doufalo. Provázely ho – a někde ještě pořád provázejí – značné zmatky a potíže. Třeba když se potřebná data nedostávala ke stanicím technické kontroly (STK) ani do pojišťoven – a když už se tam dostala, byla v některých případech chybná. I přes veškeré inovace je tedy lepší vyrazit na STK s velkým techničákem. Samozřejmě za předpokladu, že ho zatím máte. To ostatně doporučuje i Ministerstvo dopravy, protože pokud v registru budou chybět určité údaje, technik může průkaz nafotit a nahrát do systému. Následně pak dojde k doplnění chybějících dat. Tyto nedostatky vznikly podle Ministerstva dopravy historicky, protože údaje byly zadávány ručně. Průběžně by prý všechny problémy tohoto typu měly být vyřešeny.

Zmatený systém, který vyžaduje přístup k internetu

Problémy s chybějícími nebo nepřesnými daty se snad postupně daří řešit, to ale zdaleka nejsou jediné nedostatky, které online techničáky mají. Už z podstaty celého systému, který spočívá v převedení klasických papírových techničáků do digitální podoby, vyplývá, že kdo nemá přístup k internetu nebo se s počítačem ani chytrým telefonem nekamarádí, ten je jednoduše nahraný. Novinky ale dokázaly potrápit i jinak zdatné uživatele.

Data z technických průkazů by měla být dostupná hned na několika místech, má to ale pár háčků. Ministerstvo dopravy doporučuje použití aplikace eTechničák, ta ovšem v prvních dnech byla dostupná jen pro iOS, tedy pro iPhone. Uživatelům s Androidem zůstala chvíli zapovězena. Dnes už je tento problém vyřešen, zdaleka to ale nebyl její největší nedostatek. Mnohem zásadnějším nedostatkem bylo neúplné propisování dat z Centrálního registru vozidel.

Druhou možností je Registr vozidel, opět přímo od Ministerstva dopravy. I tady ale vznikl podobný problém s propisováním dat – a také s přehledností systému, který tedy bohužel podle mnohých uživatelů přetrvává. Třetím způsobem, jak se k údajům o vozidle dostat, je pak Portál občana, pro přístup je ovšem třeba využít identitu občana nebo datovou schránku.

Takže ano, nějaké – byť ne zcela dokonalé – možnosti máme, to ale pořád nic nemění na tom, že ke všem zmíněným způsobům je potřeba minimálně internet, ne-li rovnou chytrý telefon. Ministerstvo dopravy sice na svých stránkách upozorňuje, že o výdej dat z registru silničních vozidel je stále možné žádat i klasicky na úřadě, tam je ale přirozeně třeba počítat s jistou časovou prodlevou a také cestou na úřad.

Chcete snížit cenu povinného ručení?

Srovnejte si nabídky a najděte tu nejvýhodnější!

Techničák hned odevzdávat nemusíte, při prodeji vozu už ale zůstane na úřadě

Pravidla jsou poměrně jednoduchá. U nových vozidel se technické průkazy vůbec nevydávají a plně je nahrazují Osvědčení o registraci vozu (ORV, lidově také malý techničák). Ta kromě několika základních dat o vozidle obsahují i QR kód, který by vás měl přesměrovat na stránky se zbývajícími údaji. U starších vozů se zatím nic nemění, majitelům velký techničák normálně zůstává, žádné plošné zabavování dokumentu na pořadu dne není. Jen už není možné nechat do něj přidat nové informace. A pokud byste s ním vyrazili na úřad – třeba kvůli ověření dat, která se do online databáze nepropsala, nebo prodeji vašeho vozu –, bude vám odebrán. Pokud byste tedy takový krok museli absolvovat, nezapomeňte si udělat alespoň fotku, ať máte potřebné údaje po ruce.

Kdy všude potřebujete data z techničáku?

Technický průkaz obsahuje celou řadu důležitých informací, které se vám mohou hodit. Třeba když se rozhodnete zapřáhnout přívěs nebo kupujete ojetý vůz. Během chvíle si tu ověříte, jestli prodávající nepoužil jiná než zapsaná kola či pneumatiky. Tyto údaje by samozřejmě měly být k dispozici v online databázi, ne všude je ale signál – a jeden pohled do papíru je většinou mnohem jednodušší variantou. Ne všechno se také do online podoby převedlo. Jednou z informací, která mizí spolu s papírovými techničáky, je historie vozu, tedy údaje o předchozích majitelích. I to může být pro zájemce o koupi ojetého vozu problém, a zvláště u některých, především historických vozidel mají tyto informace – stejně jako samotný technický průkaz – velkou hodnotu.

NačítámNačítám