Kalkulátor.cz | 2. 8. 2023
Jaké budou dopady, až skončí zastropování cen energií?
AKTUALIZOVÁNO 2.8.2023 | Konec vládního cenového stropu se nezadržitelně blíží. Znamená to obrovské zmatky v cenách energií, které pravděpodobně nastanou a pro spoustu domácností budou důvodem ke změně dodavatele. Jak se na divokou situaci v zimě připravit?
Jak se připravují dodavatelé?
Většina dodavatelů se v současné době intenzivně zabývá otázkou, jak svým zákazníkům pomoci před nepředvídatelným vývojem trhu. Ohroženy jsou stovky tisíc domácností, jejichž ceny by se mohly v příštím roce dostat až na dvojnásobek současného cenového stropu.
Mezi prvními s řešením přispěchal ČEZ, který se chystá některé své zákazníky sám kontaktovat s nabídkou řešení. Zákazníci ale budou mít možnost sjednat si pouze produkt s tříletou fixací, jehož cena se bude každý rok snižovat. ČEZ tak tvrdí, že žádný z jeho zákazníků nebude muset v roce 2024 platit ceny, které by byly nad současným vládním stropem. Těm zákazníkům, kteří nabídku nevyužijí, zůstanou aktuální smlouvy.
I když by se mohlo zdát, že je situace stabilizovaná, rozhodně je třeba pokračovat se smysluplnými úspornými opatřeními. To radí marketingový ředitel Centropolu Jiří Matoušek. Ten doporučuje všem zákazníkům přejít ke stabilním dodavatelům. Zároveň ale upozorňuje, že by byla chyba, kdyby vláda neschválila kompenzace i pro příští rok. „Jen tak budou mít všichni spotřebitelé na trhu jistotu, že u silové složky nebudou platit více, než je cenový strop z roku 2023,“ dodává.
Na řešení nepříjemné situace pro zákazníky, kterým od nového roku hrozí skokové zvýšení cen energií, pracuje také innogy*, možnost nové nabídky je na stole i u firmy E.ON. Dá se očekávat, že se s nějakou variantou pomoci přidá i většina ostatních poskytovatelů energií. K problémům může dojít zejména u těch menších a nestabilních. I proto velké osvědčené značky vybízí k přechodu ty zákazníky, kterým fixace končí ještě letos.
AKTUALIZACE: Firma innogy přišla na začátku srpna s řešením pro více než 200 tisíc svých zákazníků, kteří loni uzavřeli smlouvy trvající i do příštího roku s fixací nad vládními stropy. Od září jim připraví novou výhodnější smlouvu. Innogy tyto zákazníky s nabídkou v současnosti sama kontaktuje. Podmínkou je, aby klienti ještě během srpna stihli přejít na nový produkt Restart. Ceny pak těmto zákazníkům budou platit od 15. září. Fixovaná cena produktu Restart bude platit na 27 měsíců, tedy do konce roku 2025 a bude postupně klesat.
Přehledné kalkulačky: Spočítejte si svoji spotřebu
Jak se můžete připravit vy?
Celá řada klientů na trhu s energiemi si klade otázku, kdy je ten správný čas fixovat ceny. Odpověď rozhodně není jednoduchá, protože vývoj trhu je v současnosti velmi nevyzpytatelný. Například Jiří Gavor z Asociace nezávislých dodavatelů energií říká, že neočekává prudký nárůst cen a že soutěž dodavatelů může gradovat ještě na začátku příští topné sezóny. Proto by zatím nefixoval.
Fixace může dávat klientům určitou jistotu, ale zároveň kvůli ní riskují, že budou zbytečně přeplácet. Na čem se však odborníci shodují je fakt, že delší fixace cen energií by nyní vzhledem k nestálosti trhu a nepředvídatelnému vývoji nedoporučili. Ceny energií konec konců může v příštích týdnech a měsících ovlivnit celá řada proměnných.
I proto Jiří Matoušek z Centropolu nedoporučuje přecházet na produkty s měsíčním fixem, které obcházejí regulaci spotových produktů pro domácnosti bez průběhového měření spotřeby. Takový typ produktu by podle něj mohl domácnostem cenu citelně navýšit. „Doporučujeme všem zákazníkům primárně pokračovat s úspornými opatřeními. Naši zákazníci mohou například získat výrazné cenové zvýhodnění na úsporné spotřebiče Samsung. Smysluplný je také projekt Šetří celé Česko, jehož jsme partnerem,“ uzavírá Matoušek.
Pozor na automatickou prolongaci
Energetický regulační úřad v souvislosti s divokým vývojem trhu varuje před automatickými prolongacemi. Nemálo zákazníků možná ani netuší, že automatické prodloužení smlouvy v minulosti podepsali. Podle ERÚ je velmi složité vyvázat se ze smluv, které jsou na dobu určitou, před uplynutím doby, na kterou byla smlouva uzavřena. Problém je, že prolongace zpravidla smlouvu prodlužuje za totožných podmínek i cen, jež měla smlouva původní.
„Energetický zákon automatickému prodlužování smluv na dobu určitou nijak nebrání. Spotřebiteli však dává možnost prolongaci odmítnout, pokud s ní nesouhlasí. Musí tak ale učinit nejpozději dvacet dnů před tím, než by obnovená smlouva začala platit,“ říká Markéta Zemanová z Rady ERÚ. To může být pro řadu domácností problém. Dodavatelé navíc mohou už v původní smlouvě stanovit budoucí cenu po prolongaci.
Ladislav Havel, další z členů Rady ERÚ, k tomu dodává: „Seriózní dodavatelé, alespoň podle našich zkušeností, spotřebiteli zašlou dopis nebo e-mail s oznámením o blížící se prolongaci. Někteří neseriózní poskytovatelé ale využívají toho, že zákon nevyžaduje aktivní souhlas spotřebitele s prolongací.“ Připomíná tak, že ze zákona musí být aktivním nikoli souhlas, ale naopak nesouhlas s prolongací, tedy výpověď smlouvy.
Shrnutí
Celý energetický trh nyní netrpělivě čeká na případné prodloužení vládních cenových stropů pro příští rok, vyhlídky však zatím nejsou pozitivní. Někteří dodavatelé už se proto aktivně připravují na to, jak svým zákazníkům pomohou překlenout těžké období, které může od ledna nastat. Otázkou pro klienty také je, zda by měli nyní fixovat své ceny, nebo spíše vyčkávat. V každém případě by si měli dát pozor na automatickou prolongaci a snažit se podnikat úsporná řešení v domácnosti, aby snížili spotřebu energie a mohli tak mít ceny více pod kontrolou.