Michaela Kadlecová  | 14. 8. 2023

Novela zákona přinese řidičák na zkoušku, od 17 let a vyšší pokuty

AKTUALIZOVÁNO 15. 8. 2023 | Řidičák už od sedmnácti let na zkoušku a jiné body za přestupky. Na české řidiče se valí mnoho změn. Od příštího roku by měla začít platit novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která by měla přinést několik podstatných změn.

Novela, která momentálně čeká už jen na podpis prezidenta, se připravovala již za minulé vlády, avšak zadrhla se ve sněmovně. Nynější verze se od té původní liší hlavně v přístupu k začínajícím řidičům. „Naším cílem je, aby novela vstoupila v účinnost od 1. ledna 2024,“ prohlásil už dříve Filip Medelský, tiskový mluvčí Ministerstva dopravy. „Nový bodový systém jasně rozliší přestupky vážné od těch bagatelních. Závažnější přestupky bude postihovat přísněji. Naopak za menší prohřešky řidiči nezaplatí na pokutách tolik. Cílem je citelně postihovat vědomé porušování předpisů, které ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Chcete levnější povinné ručení?

Využijte naši kalkulačku povinného ručení. Ukážeme vám, že i vaše povinné ručení můžeme zlevnit. Chcete se přesvědčit?

Změny pro začínající řidiče

Změny se dotknou hlavně začínajících řidičů, mezi něž patří především mladí lidé. Z celkového počtu dopravních nehod, které se během roku stanou v České republice, jich 11 % zaviní právě řidiči s praxí do 2 let. Z celkového počtu řidičů však tato skupina začínajících řidičů tvoří pouhá 3 %. Jenom v loňském roce na našich silnicích zemřelo vinou mladých řidičů 52 lidí a dalších 250 bylo těžce zraněno. Model je inspirovaný německým a rakouským systémem.

Mladiství usednou za volant již o rok dříve. Nově budou moci v republice řídit už od 17 let, pokud je bude doprovázet mentor, tedy starší zkušený řidič, čímž se zavádí tzv. institut K-17: „V roce 2024 se i Česká republika zařadí ke státům, které mají zaveden řidičák na zkoušku. Nejen zavedením zkušebního období pro novopečené řidiče, ale také zavedením zdokonalovacího kurzu pro potenciálně rizikové nové řidiče. Dané opatření společně s modelem přípravy nových řidičů nazývaným L17, tj. možností řídit automobil již od 17 let pod dohledem zkušeného mentora, nepochybně výrazně zvýší připravenost nových řidičů na náročné podmínky v silničním provozu,“ uvádí ministr dopravy Martin Kupka.

Přečtěte si: Portál dopravy odstartoval. Zažádáte v něm o řidičák

Řidičák na zkoušku

Do autoškoly tak bude moci nastoupit ještě v 16 letech, zkoušku může složit po 17. narozeninách. Od 18 let pak může řídit sám. Ministerstvo si od této možnosti slibuje lepší start mladých řidičů, kteří pod dohledem budou řídit ohleduplněji a bezpečněji. Další novinka se týká všech, kdo si nově pořídí řidičský průkaz. Ti všichni ho totiž získávají „na zkoušku“. Pokud se začínající řidič dopustí ve zkušební době 2 let od získání řidičáku závažného protiprávního jednání, které je hodnoceno 6 body či vyústí v zákaz řízení, musí se kromě stávající sankce povinně zúčastnit vzdělávacích kurzů (skupinová přednáška s dopravním psychologem a praktická jízda se zpětnou vazbou od instruktora autoškoly).

O řidičák tak automaticky nepřichází, ale vznikají mu povinnosti, díky kterým se bude ještě dále vzdělávat. „V prvních dvou letech bude pro řidiče platit odlišný režim. Pokud spáchají jeden ze závažných přestupků, za který dostanou zákaz řízení nebo šest bodů, musejí se podrobit dvěma konkrétním školícím nástrojům – dopravně psychologickému pohovoru a školení začínajících řidičů,“ vysvětluje ministr dopravy.

Nepřehlédněte: Co patří do povinné výbavy 2023?

Změny bodování

Všech řidičů, kteří spáchají na silnicích přestupek, se dotkne změna bodování. Bodový systém by se měl zjednodušit. „V odborné veřejnosti panuje shoda na tom, že je nezbytné upravit zákon tak, aby sankce za vysoce nebezpečné chování za volantem, měly skutečně odrazující účinek a odpovídaly sankcím v okolních státech včetně například Slovenska či Polska. Zároveň je důležité, aby řidiči dostávali rychlou zpětnou vazbu v případě, že trestné body dostanou, nejlépe prostřednictvím elektronické zprávy,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold. Nově tak budou za přestupky udělovány pouze dva, čtyři nebo šest bodů.

Pro info: Co nezapomenout pro žádost o výměnu řidičáku?

Vyšší pokuty

U závažných přestupků se zvyšují sazby blokových pokut na místě, které už nebudou jen symbolické. Ve správním řízení se zvyšují horní hranice sazeb pokut, tak aby bylo možné přihlédnout k vysoce nebezpečnému chování v silničním provozu. U závažných přestupků se prodlužuje i délka doby, po kterou řidič nesmí řídit. Výrazně se zvýší postih za nejvážnější dopravní přestupky, jako je vjíždění na železniční přejezd přes zákaz, jízda pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky, otáčení se a jízda v protisměru na dálnici, porušení zákazu předjíždění a jízda na červenou. Zde by měla nově by měla pokuta na místě činit 4500 až 5500 korun, 7000 až 25 000 korun ve správním řízení. Odmítnutí podrobení se testu na alkohol a jiné návykové látky by mělo vysloužit až 75 tisíc korun. Pokuta za překročení rychlosti o více jak 40 km/h v obci a 50 km/h mimo obec přijde až 25 tisíc.

Další změny

Nově bude také možné na vybraných úsecích moderních dálnic jezdit až 150 km/h namísto stávajících 130 km/h. Rozšiřuje se povinnost nosit výstražnou reflexní vestu, nově ji budou muset mít řidiči na sobě i v případě nouzového stání v obci. Dojde i na příjemnou změnu pro samotné obce díky změně v přerozdělování peněz z pokut. Za přetížené kamiony se poměr dotace zvýší ze současných 15 % na dvojnásobek.



Tip: zde se můžete podívat, kde natankovat v ČR pohonné hmoty nejlevněji.



NačítámNačítám