Jan Strmiska | 5. 8. 2020
Auta na plyn jsou čistší než elektroauta
Jak dlouho musíte jezdit v elektroautě, aby to bylo ekologičtější než nechat si diesel?
Ne každý alternativní pohon je automaticky zárukou čisté mobility a situace se stále mění. Technologie se vyvíjejí, ceny něčeho rostou a jiného klesají, suroviny dochází, recyklace se zlepšuje atd. Technologie se vyvíjejí, ceny něčeho rostou a jiného klesají, suroviny dochází, recyklace se zlepšuje atd. Německý ADAC to spočítal přesně i v souvislostech. Tento výzkum už jste někde zahlédli v médiích. Ale co z toho jde vyvodit do nejbližších let?
Jaká je aktuální situace dnes?
Němcům vyšlo, že nejekologičtější palivo je momentálně plyn s přídavkem biometanu. Ten se do CNG přidává už i u nás. Například odpadová bioplynová stanice v Rapotíně dodává tento nejekologičtější plyn přímo do distribuční plynárenské soustavy. Při výrobě se používá výhradně odpad, žádná pochybná účelově pěstovaná biomasa.
Není lepší jezdit na čistou elektřinu?
Zatím ne. Dokonce ani Německo, které má při výrobě elektřiny obrovský podíl obnovitelných zdrojů (voda, vítr, slunce a biomasa dávají dohromady už 40 % celkové výroby elektřiny). U nás je podíl OZE na celkové spotřebě energie podle posledních statistik Ministerstva průmyslu a obchodu zhruba 16 %. Takže pokud používáte v ČR elektroauto, škodíte přírodě téměř 3× více než v Německu.
Co můj plug-in hybrid?
Sorry, ale přírodě nepomůžete o nic víc, než když jezdíte na benzín! A to ani v Německu. Takže ani pak za spoustu let u nás. Příčinou je kromě zmíněného problému s tím, jak se elektřina vyrábí, především baterie. Auta v jakékoli kombinaci s elektřinou vycházejí pro přírodu dobře, jen pokud je elektřina vyráběna čistě udržitelně. Tedy kdybyste měli na střeše svého domku solární panely a napájeli s nimi svou Teslu a nenabíjeli jinde, pak to vyrovná ten problém s baterií. Jinak jste mohli jezdit klidně na benzín a ušetřit si ten obrovský balík vyhozený za elektroauto nebo hybrid.
Ale já baterku ještě na něco využiju!
ADAC to už má v propočtu započítané. Předpokládají 60 % na recyklaci u celého vozu a u elektroaut kvůli baterii ještě více. Počítá se s druhotným využitím baterie stacionární formou. Nejde o to, že vám výrobce dokáže starou baterii v autě po čase nějak oživit, ale že se po poklesu kapacity vyndá z auta a v sérii s dalšími starými bateriemi si ji můžete dát například do sklepa svého domu, kde máte na střeše soláry. Na auto už ta kapacita nestačí, ale pro domácí skladování elektřiny je to ještě fajn. Co bude ale potom, až doslouží i ve sklepě, je otázka. Předpokládá se ale, že znovu používat se bude jen 5 % baterií, ostatní se musí nějak recyklovat.
A jak to bude ekologické za 10 let?
Ekologická nebo uhlíková stopa samozřejmě nejde počítat v jediné chvíli, ale musí se započítat celá doba životnosti vozidla. A tady se nám to najednou dramaticky mění.
Auta na elektrický pohon začínají dávat smysl oproti benzínu nebo naftě až po ujetí 127 500 km nebo po 8,5 letech provozu (benzín). U vznětových motorů je to ještě déle. Se svým elektroautem usíte najet 219 000 km nebo 14,6 let provozu. Všechno je to chyba zmíněných baterií, jejichž výroba obrovsky přírodu zatěžuje. Až po těchto stovkách tisíců kilometrů se elektrické auto začíná amortizovat a ekologicky vyplácet. Jenže když se podíváte na úspěšná malá elektrická autíčka, která se nyní prodávají, těžko si někdo dovede představit, že po 200 000 kilometrech to ještě bude jezdit. Baterka už určitě ne. Toto všechno je při použití německé elektřiny. U nás ještě nejméně krát 2 a dostáváme se už na úplně absurdní čísla, kolik by to mělo najezdit, než se to začne ekologicky vyplácet. Opět, pokud budeme trochu utopicky počítat s tím, že jezdíte na elektřinu se 100% obnovitelnou elektřinou, čísla jsou mnohem lepší. Benzín pokoříte za 37 500 km a nebo za přibližně 40 500 km naftu. Takže pokud budeme mít jednou plně čisté a obnovitelné zdroje elektřiny, tak i když nezlepšíme technologii baterií, elektrická auta budou po 20 až 46 tisících najetých kilometrech ekologičtější než dnešní benzíny a diesely. Pokud se ale dostaneme „jen“ na německých obnovitelných 40 % (což bude trvat celá desetiletí), vaše elektroauto nebude nikdy ekologičtější než auto na CNG.
Po kolika najetých kilometrech začnou být elektromobily šetrnější ke klimatu než jiné pohony?
INFO: Čím se liší CNG a LPG?
LPG je vedlejší produkt při výrobě ropy. Je to kapalný ropný plyn (Liquid Petroleum Gas). Při jeho spalování jsou sice menší emise než u benzínu nebo nafty, ale oproti CNG jsou výrazně větší. Je těžší než vzduch, a proto s ním nemůžete vjíždět do podzemních garáží. V případě úniku by se nerozptýlil pryč. CNG je stlačený zemní plyn nebo biometan (compressed natural gas). V případě biometanu, který je vyroben čistě z obnovitelných zdrojů nebo odpadu, se označuje BioCNG. CNG je lehčí než vzduch a při jeho spalování jsou emise o desítky procent nižší než u LPG.
O nás: Kalkulátor.cz srovnává ceny elektřiny a plynu a pojištění. Je to první projekt podobného typu v ČR, který je opravdu fér. Chceme s ním energošmejdy konečně zatlačit do kouta. Na Kalkulátoru všechny výpočty fungují okamžitě, celé a bez otravných telefonátů.
Můžete tak teď na energiích ušetřit tisíce korun ročně. Naše výpočty zahrnují všechny aktuálně dostupné tarify na trhu a u vybraných dodavatelů energií jsme schopni zajistit plynulý přechod bez jakékoli vaší námahy. Neplatíte nic navíc, k ničemu se u nás nezavazujete, peníze na náš provoz získáváme jinak. Smlouvu máte přímo s dodavatelem jakého si vyberete. Spočítejte si svou slevu ihned v našem kalkulátoru energií.