Michaela Kadlecová | 25. 10. 2022
Sezóna bouraček je zde. Jak se chovat po nehodě?
AKTUALIZACE 18.9.2024 Dopravní nehody se stávají celoročně, zimní měsíce jsou ovšem v tomto ohledu ještě kritičtější – a mnozí řidiči se jich právem obávají. Obecně totiž panují horší podmínky. Silnice jsou kluzké, prší, sněží, mrzne… Zároveň je třeba vzít v úvahu kratší dny, a tím pádem i horší viditelnost. Za takových podmínek může k nehodě dojít velmi snadno. Víte, jak se v takovém případě chovat a na co si dát pozor?
Chcete levnější povinné ručení?
Využijte naši kalkulačku povinného ručení a srovnejte si nabídky pojišťoven. Naši klienti průměrně ušetří několik tisíc. Kolik to bude u vás?
Jaká je povinná výbava pro případ nehody?
Pokud pravidelně brázdíte silnice, je bohužel poměrně vysoká šance, že se dříve či později stanete účastníky nehody. Proto je důležité znát zásady správného chování, pokud možno zachovat klid, nejednat zkratkovitě a také mít v autě povinnou výbavu. V té by neměla chybět reflexní vesta, kterou za pár desítek korun pořídíte na kterékoli pumpě. Vesta musí mít fluorescenční žlutou nebo oranžovo červenou barvu a retroreflexní pásky. Ze zákona je v Česku vesta povinná pouze pro řidiče, ale doporučuje se mít ji připravenou pro všechny členy posádky. V některých zahraničních zemích to je dokonce povinné, pořízením dalších vest tak rozhodně nic nezkazíte a zajistíte nejen splnění zákonných podmínek, ale hlavně svou bezpečnost při pohybu ve vozovce.
Další součástí povinné výbavy, kterou při nehodě budete potřebovat, je výstražný trojúhelník. Ten je třeba umístit alespoň 50 metrů (přibližně 70 až 80 kroků) za auto. V obci může být vzdálenost o něco kratší, pokud to vyžadují okolnosti, tedy například když se nehoda stala za křižovatkou. Naopak na dálnici by měl být trojúhelník nejméně 100 metrů za vozidlem. Obecně se tady ovšem umísťování trojúhelníku nedoporučuje, mnohem lepší je rovnou volat policii, která označení místa zajistí. V neposlední řadě je pak třeba mít ve vozidle standardizovaný formulář, který slouží k sepsání záznamu o nehodě.
Co dělat hned po nehodě?
Výbavu máme, tak teď si ještě pojďme říct, jak se správně zachovat. Samozřejmě každá situace je jiná a neexistuje univerzální návod, který vše pokryje. Vždy proto uzpůsobte své chování dané situaci – a také místu, kde se nehoda stala. Obecně ale platí následující postup.
Zastavte vozidlo, zabrzděte, vypněte motor a zapněte výstražná světla. Oblékněte si výstražnou vestu a pokud je to možné, místo nehody označte výstražným trojúhelníkem. Zjistěte, zda není nikdo zraněný a nepotřebuje pomoc. Pokud ano, hned volejte záchranné složky. Nejlépe prostřednictvím tísňové linky 112, kde se informace o nehodě dostane nejen k záchranné službě, ale také k hasičům a policii. Je dobré vědět, že se jedná o jednotnou evropskou linku, která funguje ve všech zemích Evropského hospodářského prostoru a ve Švýcarsku, takže se na ni můžete spolehnout i v zahraničí.
S dalším postupem už vám pomůže operátor linky, proto se vždy držte jeho pokynů a vyčkejte na příjezd záchranářů. Pokud to není nezbytně nutné, například kvůli průjezdu záchranky, s auty žádným způsobem nehýbejte. Jestliže s autem hýbnout musíte, snažte se alespoň vyznačit jeho původní pozici. Kdyby vás snad napadlo dát si hned po nehodě „panáka na nervy“ nebo léky na uklidnění, zase na to rychle zapomeňte. Když po příjezdu policie „nadýcháte“, dostanete se do velkých a zcela zbytečných problémů.
Pro info: Cena ojetých vozů stoupá, kdy má smysl havarijní pojištění?
Někdy se obejdete i bez policie
O poznání lepší je samozřejmě situace, kdy k žádným zraněním nedošlo a při nehodě se „jen“ pomačkaly plechy aut. Někdy k takovým nehodám dokonce ani nemusíte volat policii. Strážce zákona je třeba přivolat v následujících případech:
Jak sepsat záznam o nehodě
Abyste mohli nehodu hlásit pojišťovně, nezapomeňte si pořídit pár fotografií nehody a s dalšími účastníky si vyměňte kontakty a osobní údaje. Nejlepší je použít Evropský záznam o dopravní nehodě, který byste měli vozit v autě. Jedná se o jednotný formulář, na kterém najdete prostor pro všechny důležité údaje, včetně data a času nehody, jmen účastníků a svědků nehody, typů vozidel, jejich továrních a registračních značek nebo údajů o řidičích vozidel. V záznamu se uvádí také pojistník, což je osoba, která na vozidlo sjednávala povinné ručení, dále rozsah poškození vozidel nebo popis a okolnosti nehody. Když formulář v autě nenajdete, zapište si všechny potřebné údaje alespoň na papír.
Přečtěte si: Právě nyní hrozí střet se zvěří. Jaké pojištění srážky se zvěří zvolit?
Hlášení škodné události
Záznam podepsaný oběma účastníky pak poškozený překládá pojišťovně viníka, která se následně začne případem zabývat. Škodu by vždy měli hlásit všichni zúčastnění. Většina pojišťoven v Česku už to umožňuje online, prostřednictvím jejich webu. Podívejte se tedy tam, případně rovnou volejte asistenční linky, kde vám také přímo po nehodě pomohou s odtahem vozidla. A do kdy je třeba nehodu nahlásit? Zákon přesnou lhůtu neuvádí, pracuje jen s poněkud vágním nařízením, že pojištěný musí škodnou událost hlásit bez zbytečného odkladu. Proto raději na nic nečekejte a s pojišťovnou se spojte co nejdřív – ať už jste v pozici viníka, nebo poškozeného. Čím dříve vše nahlásíte, tím rychleji také můžete získat pojistné plnění.
Pokud byste narazili na viníka nehody, který nemá platné povinné ručení, nezoufejte. Takové případy řeší Česká kancelář pojistitelů ze svého Garančního fondu, který byl zřízen právě pro tyto účely. V každém případě ale bude lepší přivolat policii, abyste měli jistotu, že znáte totožnost viníka a že jste k tomu všemu nenarazili ještě na podvodníka.
Povinnosti po nehodě v zahraničí
Značka ideál je, když se před každou cestou do zahraničí seznámíte s právy a povinnostmi, které jako řidič v dané zemi máte. Měli byste znát (a mít) nejen povinnou výbavu, ale právě i správný postup v případě nehody. Je přitom třeba zaměřit se nejen na svou cílovou destinaci, ale také na všechny země, kterými budete projíždět. Požadavky se totiž v jednotlivých zemích mohou lišit. Třeba v Bulharsku je třeba zavolat policii mimo jiné vždy, když má alespoň jedno vozidlo registrační značku jiného státu nebo když se do nehody „zapletly“ více než dva automobily. V Německu zase musíte volat policii i v případě, kdy došlo k poškození zaparkovaného vozidla a nemůžete se osobně domluvit s jeho majitelem.
Vzhledem k mnoha odlišnostem se tak obecně doporučuje volat policii vždy, tedy ke každé nehodě. Vždy je lepší zavolat „zbytečně“ než zanedbat zákonnou povinnost. To byste kromě pokuty a dalšího postihu mohli riskovat i problémy s pojišťovnou, tedy například krácení nebo i úplně odmítnutí pojistného plnění. Ani tady si nehodu nezapomeňte dobře zdokumentovat a vyplňte s dalším řidičem záznam o nehodě – nejlépe v angličtině, aby rozuměli všichni zúčastnění.
Přečtěte si: Prasklé čelní sklo vás může připravit o tisíce