Michaela Kadlecová  | 27. 9. 2023

Povinnost zimních pneumatik: Kdy je třeba přezout a jak vybírat nové pneu?

AKTUALIZOVÁNO 9.9.2024 | I když říjnové počasí ještě často připomíná babí léto, zákon je nekompromisní. Majitelé vozidel tak mají s koncem měsíce povinnost přezout z letních pneumatik na zimní. Proč je to potřeba a podle čeho pneumatiky vybírat?

Potřebujete poradit s pojištěním auta?

Nechte nám na sebe číslo a my vám rádi poradíme například s povinným ručením a havarijním pojištěním.

Proč přezouvat pneumatiky?



Venkovní teploty i podmínky jsou v zimě a létě diametrálně odlišné. Měnit letní pneumatiky za zimní je proto otázkou bezpečnosti, která si vyžádala i legislativní úpravu. V Česku jsou zimní pneumatiky povinné od 1. listopadu do 31. března, a to za předpokladu, že je na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy – případně to lze vzhledem k povětrnostním podmínkám očekávat. Obecně se uvádí, že pokud stálé denní teploty klesnou zhruba pod 7 ºC, pak jsou vlastnosti letních pneumatik nedostatečné. Takové vysvětlení teoreticky znamená, že pokud jsou silnice suché a teplota neklesá, můžete vyjet i na letních pneumatikách. V praxi to ovšem může přinést nejen zbytečné dohady při policejní kontrole, ale hlavně o poznání větší problémy, pokud byste na letních pneumatikách bourali. Pojišťovna by takovou situaci přirozeně více zkoumala a kdyby se prokázal negativní vliv použitých pneumatik, mohlo by dojít ke krácení nebo i úplnému zamítnutí pojistného plnění. To navíc hrozí i v případě, že jste nehodu sami nezpůsobili, ale jen jste se stali jejími účastníky. Jistější tak je nic neriskovat a včas pneumatiky přezout.

Přečtěte si: Cena ojetých vozů stoupá, kdy má smysl havarijní pojištění?

Vyplatí se celoroční pneumatiky?

Alternativním řešením k pravidelnému přezouvání letních a zimních pneumatik mohou být takzvané celoroční pneumatiky, které v posledních letech zaznamenávají velký boom. Jsou navrženy tak, aby za určitého kompromisu zvládly léto i zimu a splnily všechny legislativní předpisy. Kompromis v tomto případě znamená, že jsou vhodné především pro řidiče s ročním nájezdem kolem 5.000 km, kteří jezdí převážně ve městech a oblastech s mírnějšími zimami a ošetřenými silnicemi. Pokud se častěji pohybujete v „extrémnějších“ podmínkách, pak budou lepší klasické zimní pneumatiky.

Jak se liší zimní a letní pneumatika?

Rozdílů je celá řada. Liší se mimo jiné konstrukcí nebo směsí pneumatiky, kdy letní směs je přizpůsobena vysokým teplotám, takže se nedeformuje ani při jízdě na rozpáleném asfaltu, zatímco zimní směs se nejlépe adaptuje na teploty pod 7 °C a netvrdne v mrazu. Další rozdíly spočívají v tvrdosti – zimní pneumatiky jsou měkčí než letní – a samozřejmě i v drážkování. Zimní pneumatiky mají hlubší a členitější vzorek, který umožňuje lepší záběr na sněhu. Minimální, zákonem tolerovaná hloubka dezénu zimních pneu jsou čtyři milimetry, ale platí, že čím hlubší vzorek, tím lepší vlastnosti v nepříznivých podmínkách (u nových pneumatik je to sedm až osm milimetrů). S nákupem nových pneumatik určitě není vhodné čekat, až vzorek „sjedete“ pod čtyři milimetry. Pneumatiky s přibývajícím věkem ztrácejí své vlastnosti a bývají náchylnější k defektu. Proto se obecně doporučuje kupovat nové pneu po přibližně pěti až šesti letech, bez ohledu na nájezd.

Nepřehlédněte: Jaká je cena technické a evidenční kontroly?

Jak poznat a vybírat zimní pneumatiky?

Laik pozná zimní pneumatiku právě podle většího počtu dezénových drážek – a spolehlivě pak i podle nápisu na bočnici. Zpravidla se využívá značení M+S (z anglického mud + snow) nebo 3PMSF (z anglického Three-Peak Mountain Snowflake), které poznáte podle symbolu alpského štítu se třemi vrcholy a sněhovou vločkou. Některé pneumatiky mohou nést obě označení, jindy se setkáváme jen s jedním z nich. A teď které vybrat? Ačkoli v Česku zatím zákon akceptuje oba typy pneumatik, napříč Evropou se od pneumatik označených jen zkratkou M+S postupně upouští. Od zimní sezóny 2024 je nebudou akceptovat například v Německu ani na Slovensku. Nejen z těchto, ale hlavně pak z bezpečnostních důvodů je proto mnohem lepší sáhnout po 3PMSF, které splňují vyšší bezpečnostní standardy a postarají se o lepší trakci na ledu i sněhu.

Ať už kupujete letní, zimní nebo celoroční pneumatiky, jistě vás zaskočí obrovský výběr, ve kterém není vůbec jednoduché se zorientovat. Obecně se doporučuje kupovat pneumatiky pouze od renomovaných a ověřených značek. Dobrým vodítkem mohou být třeba výsledky nezávislých testů, přibližně polovina kupujících se ovšem nejvíc řídí doporučením svého dealera či servisního mechanika. Pokud vám nevadí strávit výběrem více času, můžete si projít specifikace jednotlivých pneumatik, jejich recenze a také internetové diskuze. Při výběru je velmi důležitý nejen správný rozměr pneumatik, ale také to, jaké vlastnosti od nich očekáváte, v jakých podmínkách je budete používat, jaký je váš přibližný roční nájezd nebo kolik jste ochotni do nákupu pneumatik investovat.

Samostatné disky usnadní přezutí pneu

Používání dvou sad kompletních kol – jedny na léto, druhé na zimu – má určitě své výhody. Mezi ty patří rychlejší servis před sezónou, kdy neprobíhá montáž pneumatiky na disk, ale jen přehození kompletních kol. Nemusíte tak „čekat“ dlouhé fronty v pneuservisech, ale při troše zručnosti často zvládnete výměnu sami. I tak se ale doporučuje pravidelné převážení pneumatik a kontrola geometrie. Dobrý stav podvozku auta společně se správným huštěním pneumatik nejenže snižuje spotřebu pohonných hmot, ale také výrazně prodlužuje životnost samotných pneumatik.

NačítámNačítám