Redakce Kalkulátor.cz | 19. 1. 2022
Jak reklamovat vyúčtování elektřiny a plynu?
AKTUALIZOVÁNO 24. 1. 2025: Vyúčtování elektřiny a plynu se mnozí obávají. Přeplatky sice vidí každý rád, případné oznámení o nedoplatku ovšem může do značné míry nabourat rodinný rozpočet. Co dělat, pokud si dodavatel naúčtoval nedoplatek neprávem a vy chcete vyúčtování za elektřinu reklamovat?
Kdy přijde vyúčtování za elektřinu a plyn?
Každý odběratel platí dodavateli v průběhu celého roku zálohy, které se následně zohlední při konečném vyúčtování. Na konci smluvního období, tedy jednou za rok, se odečtem elektřiny či plynu, odhadem nebo samoodečtem zjistí skutečná spotřeba domácnosti. Ta se následně porovná s uhrazenými zálohami a dodavatel elektřiny nebo plynu vystaví fakturu. Pokud byly zálohy nižší než skutečná spotřeba, najdete na faktuře nedoplatek, který je třeba dodavateli zaplatit. Když jste naopak na zálohách zaplatili víc, než jste reálně spotřebovali, vzniká přeplatek, který vám dodavatel následně vrátí.
Informace o spotřebě energie
Na faktuře za elektřinu vždy najdete celkovou spotřebu – a pokud jste ve dvoutarifní sazbě, bude tam rozepsaná spotřeba v nízkém a vysokém tarifu. Dále tam najdete svou cenu za kilowatthodinu a také výši distribučních poplatků. U plynu je to podobné, i tam najdete celkovou spotřebu, informace o distribuci a cenu za kilowatthodinu, případně megawatthodinu.
Na základě vyúčtování potom dojde k rozpisu záloh na další smluvní období. Pokud byste s tímto rozpisem nesouhlasili, například pokud vaše spotřeba nepřesáhla částku zaplacenou na zálohách, a dodavatel přesto navrhuje zvýšení záloh, můžete si výši záloh upravit. Tuto možnost většinou najdete v zákaznické zóně dodavatele, popřípadě ho můžete kontaktovat i telefonicky nebo e-mailem.
Sháníte důvěryhodného dodavatele elektřiny?
Vyzkoušejte naši kalkulačku, kde si srovnáte aktuální nabídku dodavatelů elektřiny a hned zjistíte, jaké ceny elektřiny vám dokážeme nabídnout.
Jak na samoodečet elektřiny?
Díky pravidelným samoodečtům budete mít pod kontrolou svou spotřebu a také si ohlídáte, že bylo vše správně zaznamenáno. Finální samoodečet, na základě kterého vám dodavatel vystaví vyúčtování, můžete ze zákona provést jen třikrát za sebou. Čtvrtý rok už bude muset přijet zaměstnanec distributora (pozor, nepleťte si ho s dodavatelem). Nikdo ale neříká, že svou spotřebu nemůžete dál sledovat. Klidně si samoodečet provádějte čtvrtletně, ať máte přehled.
Samoodečet lze nahlásit písemně, e-mailem, telefonicky nebo prostřednictvím aplikace či zákaznické zóny vašeho distributora. Kromě výrobního čísla elektroměru a údajů o odběrném místě (název, adresa, vaše údaje a kontakt) je samozřejmě třeba uvést spotřebu. Pokud máte dvoutarifní sazbu, nezapomeňte zaznamenat spotřebu v nízkém i vysokém tarifu. Stav opisujte bez desetinného čísla a nikterak jej nezaokrouhlujte. Na starších analogových číselnících najdete oba údaje zvlášť, na moderních digitálních se v určitých intervalech střídají na displeji. Vysoký tarif je zpravidla označen kódem T1, nízký kódem T2. Dalším číslem, které se na displeji objevuje, je pak údaj o dodávce. Ten pro účely samoodečtu nezapisujte. Abyste měli jistotu, že jste samoodečet provedli správně, můžete si údaje na elektroměru vyfotit a případně je poslat dodavateli.
Jak na samoodečet plynu?
Opět je to podobné jako v případě elektřiny. I tady je třeba zapsat údaje z plynoměru (pro jistotu nezapomeňte pořídit i fotografii) a odeslat je svému distributorovi. Někteří distributoři už pracují s aplikací, kam stačí poslat jen fotku, identifikační EIC kód odběrného místa (najdete ho na faktuře) a máte hotovo. Pokud samoodečet posíláte jiným způsobem, bude třeba tam tyto údaje vypsat. I tady vás zajímají jen celá čísla, která nezaokrouhlujete. Na starších plynoměrech se nejčastěji uvádějí hodnoty v m3, zatímco při fakturaci se pracuje s MWh nebo kWh. Převádět ale nic nemusíte, distributor si s tímto údajem samozřejmě poradí. Pokud si jen chcete zkontrolovat údaje z faktury, pak je nejjednodušší využít online kalkulačky, které spotřebu převedou na požadovanou jednotku.
Chcete poradit s reklamací faktury?
Nechte si zavolat, abychom vám poradili nejen s reklamací u stávajícího dodavatele elektřiny, ale také s tím, jak získat výhodné ceny elektřiny a důvěryhodného dodavatele.
Důvody reklamace faktury za elektřinu a plyn
Pokud částka na faktuře neodpovídá skutečné spotřebě, je to samozřejmě důvod k reklamaci. Příčin může být mnoho od nefunkčního elektroměru či plynoměru přes chybně uvedené sazby na vyúčtování či záměnu vysokého a nízkého tarifu u elektřiny až po nesprávně zapsaný odečet. Proto je vždy lepší pořídit si v den odečtu fotografie elektroměru a plynoměru, abyste v ruce měli důkaz. Důvodem pro reklamaci je také pozdní, nebo dokonce vůbec žádné zaslání faktury.
Pozor si dávejte především při změně dodavatele nebo přepisu energií na jiného odběratele. To jsou události, kdy k chybným zápisům a odečtům dochází v praxi nejčastěji. Distributor totiž často zadá energie odhadem a následně údaje předá dodavateli. Proto si každé vyúčtování pečlivě zkontrolujte a v případě nepřesností neváhejte fakturu reklamovat.
Abyste si ověřili, jestli jsou údaje na vyúčtování správné, vždy si zkontrolujte následující:
Jak na reklamaci faktury za elektřinu a plyn?
Reklamaci vyúčtování je třeba podat přímo svému dodavateli, a to do 15 dnů. Obecně ale platí, že čím dříve reklamaci pošlete, tím lépe. Lhůta pro vyřízení reklamace ze strany dodavatele potom rovněž činí 15 dnů. Na stránkách svého dodavatele najdete reklamační formulář, který stačí vyplnit. Reklamaci lze sepsat i vlastními slovy, s formulářem ale budete mít jistotu, že jste na nic nezapomněli. Dokument by měl obsahovat:
Pokud reklamujete spotřebu, přiložte vyúčtování a důkaz, že spotřeba byla odlišná. Právě proto je dobré mít k dispozici fotky elektroměru či plynoměru a pravidelně provádět kontrolní samoodečty. Pokud reklamujete cenu, je třeba přesně popsat problém. Například že na smlouvě či dodatku je jiná cena, než s jakou dodavatel operoval, případně že došlo ke špatnému spočítání odeslaných záloh. Zase je dobré toto vysvětlení rovnou podpořit důkazem, tedy například potvrzením o platbách či kopií smlouvy nebo dodatku. Tím můžete urychlit vyřízení reklamace.
Vyplněnou a podepsanou reklamaci následně doručte svému dodavateli, a to nejlépe e-mailem, poštou nebo datovou schránkou, abyste měli potvrzení o odeslání reklamace. U některých dodavatelů pak lze reklamaci podat i prostřednictvím zákaznické zóny.