Jan Strmiska | 7. 5. 2021
Budeme potřebovat od 1. července řidičák na elektrokola? A koho se to dotkne
Všude v médiích se psalo o tom, že už je ruka v rukávu. Nový zákon o silničním provozu (č. 361/2000 Sb.) nám prý zakazuje kdovíco a otravuje život motoristům. Jak je to opravdu?
Novelu zákona o silničním provozu (č. 361/2000 Sb.) připravil nadšený právník-cyklista Tomáš Kindl. Mělo jít o právní zlepšení podmínek cyklistů, aby se na silnici nemuseli tolik bát o život. Jenže tenhle zákon měl dost smůlu. Pozměňovací návrhy jen pršely a podle zákulisních informací naší redakce závěrečná projednávání poslanci vyloženě protahovali a vymýšleli kraviny jen tak ze sportu. Prostě proto, aby se už před volbami nedostalo na další zákony. Bad luck.
Takže platí už nový zákon?
Ne. A možná ani nebude. Všude se píše o tom, že je to už hotové. NÁVRH zákona byl schválen v parlamentu 14. dubna 2021 (sněmovní tisk 374). To ale znamená, že byly teprve schváleny po kouskách všechny ty zmatené doplňky a připomínky a někde teď sedí nějaký chudák, který se to snaží sepsat dohromady. Žádná lhůta na tohle zpracování není. Potom to ale ještě musí schválit senát a nakonec prezident. Kdekoli po cestě se to může ale ještě vrátit do parlamentu, nebo dokonce úplně shodit ze stolu. Plánovaný termín platnosti/účinnosti zákona je od 1. 7. 2021. Náš firemní právník vidí celý legislativní proces v nejexpresnějším případě ještě na dva měsíce (nebo taky na nekonečno :-). Tím vším chceme říct, že je možné, že se to v tomto termínu nestihne. Anebo to prostě vůbec nebude. Nikdo ještě neví a stahovat kalhoty před brodem je nesmysl.
Chcete své kolo doma dobíjet levně?
Vyhledejte si nejvýhodnější tarif na elektřinu. Všechno zařídíme za vás.
Opravdu po nás EU chce ty úpravy?
Dokonce ani profesionálové si nejsou jisti, že tam opravdu EU vyžaduje ty dodatky, které tam přidala poslankyně Zuzana Ožanová (ANO). Ta si totiž až po roce projednávání zákona vzpomněla, že je potřeba regulovat rychlost elektrokol. Jenže to, jak je změna v zákoně schválena, vůbec nedává smysl. Argumentuje se konstrukční rychlostí kola. Což je úplná hloupost. Nic takového v podstatě neexistuje. Viz dále.
Co tedy má platit?
V aktuálním návrhu je napsáno to, že řidičák budete muset mít na „dvoukolové motorové vozidlo s konstrukční rychlostí převyšující 25 km/h a nepřevyšující 45 km/h“. Problém je v tom, že se argumentuje nějakým abstraktním pojmem konstrukční rychlost. Každé kolo má konstrukční rychlost převyšující 25 km/h. V našem redakčním testu jsme se dokonce účastnili pokusu jízdy na koloběžkách v rychlostech 90 km/h a s konstrukční rychlostí nebyl problém. Na mnohonásobně vyšší rychlost je stavěna každá silnička. Tohle je prostě nesmysl. V původním návrhu zákona se totiž vše definovalo čistě výkonem motoru (objem spalovacího motoru nepřevyšující 50 cm3 nebo s výkonem elektrického motoru do 4 kW). To dávalo smysl.
Jak je to ale s těmi motory elektrokol?
Malá odbočka, pokud nevíte, jak to funguje: Elektrokolo není moped nebo skútr. Současný zákon už teď limituje rychlost dopomoci u kol na 25 km/h (a lidé si to proto hromadně přečipovávají). Ale není to tak, že by to kolo už rychleji nejelo, jde jen o to, že v rychlosti 25 km/h se vám vypne příšlap. Jestli chcete jet rychleji, musíte si to oddřít jako na jakémkoli normálním kole nebo to pustit z kopce.
Lobbisté chtějí víc
Výrobci a prodejci elektrokol jako pan Jakub Ditrich samozřejmě chtějí zmíněný limit zvýšit. Alespoň na 32 km/h, raději 45 km/h. Má to jistou logiku. Ve městech je trend rychlost aut držet na 30 km/h, takže rychlosti by se srovnaly. Jenže elektrokola jezdí i po cyklostezkách a tady se z nich mohou stát až příliš agresivní predátoři. V Poslanecké sněmovně ale pan Ditrich nepřesvědčil ani jednoho poslance, takže tohle zrychlování není na pořadu dne.
Je správné zrychlovat, nebo omezovat?
Náš právník to komentuje: „Osobně si myslím, že to omezení je spíš dobré. Elektrokolo, které může jet 45 km/h, už je fakt jak motorka a podle mne by na něj řidičák být měl.“ My k tomu přidáváme ještě argument, že na silničce můžete jet sice i stovkou, ale elektrokolo je výrazně těžší a má větší hybnost, takže případná nehoda při stejné rychlosti je nebezpečnější. Kolegyně si úplně zbytečně zlomila ruku, když nezvládla jízdu na těžkém elektrickém MTB, které ji „pohřbilo“ na singltrailu. Něco jiného je rozjet stroj vlastní silou a něco jiného je být vyklepaná babička co na to sotva vyleze, ale řítí se padesátkou. Protiargument: I Ferrari je auto úplně stejně jako škodovka. Ale je už na zodpovědnosti řidiče, jestli takový stroj dokážete zvládnout.
Ale co by znamenalo mít řidičák na kolo?
Jde o kategorii AM. Tu nejnižší, co existuje. Obyčejně takové papíry stojí kolem 8000 korun a ano, je to všechno jako vždycky – teorie, testy, jízdy, policejní zkoušky. Zní to hrozivě, ale tyhle papíry dostanete automaticky k úplně jakémukoli řidičáku na cokoli. Takže drtivá většina lidí je už stejně má v papírech na auto.
Ale co když nemám řidičák na auto?
Já osobně jsem obrovský propagátor jízdy na kole po městě. Ročně najezdím jen po Praze tisíce kilometrů. A dříve i na motorce. Ale když se mě ptají bojácnější kamarádi, kteří nemají papíry na auto a chtějí taky jezdit po městě na kole, důrazně je varuji. Když na křižovatce nevíte, kdo jede první, a nemáte tušení, jaká jsou vaše přesná práva a povinnosti, nemáte na silnici co dělat. A na chodníku s kolem už vůbec ne. Takže i když nejsem žádný propagátor vládních regulací, tohle nevidím jako velký problém.
Ale budou mi stačit děti?
Námitka obrovsky namakaných rodičů může znít: Řidičské oprávnění kategorie AM jde udělat až od 15 let. A já chci ujet denně 120 km rychlostí 40 km/h a moje dítě mi na slabém elektrokole nebude stačit. Ano. Ale papíry na silnou motorku taky nemůžete mít od 10 let.
Takže když to vezmeme kolem a kolem: definice jízdních kol, na které je postavená část v novele o elektrických kolech, absolutně nedává smysl. Ale i kdyby to tak prošlo – mnohem důležitější než snažit se pochopit nesmyslné zákony je chovat se k sobě ohleduplně, nepřeceňovat své síly a naučit se svůj stroj pořádně řídit. Haleluja!