Jan Strmiska | 20. 4. 2021

Nejde jen o to zařídit jednorázově nejlevnější pojištění. Cenu pro vás Kalkulátor.cz stlačí každý rok

Martin Thienel působí ve společnosti Kalkulátor.cz jako ředitel sekce pojištění. Jak to, že je tento nový automatizovaný nástroj nejférovějším pojišťovacím servisem na trhu?

K čemu je mi to dobré?

Na stránkách našeho portálu si kromě změny dodavatele energií můžete sjednat i různé druhy pojištění. Zaměřujeme se na takzvané občanské neživotní pojištění. Laicky se to dá popsat jako pojištění vozidel, cestovní pojištění a pojištění bytů, domů, domácnosti a odpovědnosti. Jsme nová služba, takže teď aktuálně je na našem portálu možné sjednat jen pojištění aut. Další připravujeme brzy.

Fajn. Ale čím se to liší od toho, když si budu googlit rovnou nabídky různých pojišťoven?

Rozdíl je primárně v tom, že porovnáváme více nabídek a přímo u nás na webu si můžete nabídku různých pojišťoven skutečně reálně srovnat.

Ale to přece zvládnu sám.

Celé je to o tom, že se většina pojišťoven svůj produkt snaží udělat tak, aby byl unikátní. Jenže potom je docela těžké ho bez nějakého hlubšího zkoumání a znalostí porovnat s jiným produktem od konkurence. Nestačí vám na to obyčejná tabulka a pár čísel. Jde o komplexní porovnání těžko srovnatelných parametrů. Jak moc výhodná je nižší spoluúčast? Potřebuji asistenci? Nebo ji raději obětuji za vyšší krytí? Nebo tak vysoké krytí je už pro mě zbytečné? Není výhodnější nějaká speciální sleva? Porovnat i neporovnatelné parametry, to je to, co děláme (smích).

Takže tohle odborné porovnání je vaše přidaná hodnota?

Ano, v této první fázi naší služby je to především o tom. U klienta si nejdřív vyprofilujeme jeho potřeby. Například když jde o auto, klient zadá, odkud je, svůj věk, jaké má auto, kolik najezdí atd. A na základě toho roztřídíme nabídku možných produktů do tří kategorií: minimum, optimum a premium. A v rámci těch kategorií je zákazníkovi porovnáváme mezi sebou tak, aby to dávalo smysl.

Můžete mi dát příklad?

Když máme člověka, který jezdí soukromě se svou oktávkou, tak mu vytvoříme tyto tři kategorie nabídek. Pro začátek povinné ručení s nějakým minimálním krytím, aby měl takovou tu cenu „od“. Prostě to nejlevnější, když jde opravdu primárně po ceně. Pak dáme optimum, kdy navrhneme nějaké povinné ručení i s připojištěním, jako je pojištění skla nebo střetu se zvěří, podle toho, kde a jak jezdí. A v kategorii premium pak dáme maximální krytí a přidáme třeba i havarijní pojištění a tak dále. V rámci těch kategorií jsou ty produkty už pak více podobné a dají se porovnat a samozřejmě srovnat i podle ceny.

Chcete levnější povinné ručení?

Srovnejte si nabídky

Když jsem si porovnával pojištění na motorku, přišlo mi, že nemám šanci to zhodnotit.

U pojištění motocyklu je to ještě extrémní v tom, že když chcete havarijní pojištění, některé pojišťovny nabízejí sezónní pojistku. To znamená, že pokrývá jen určitou část roku. Sezónní nabídka na půl roku ale může být nakonec i dražší než celoroční. No a aby to bylo ještě složitější, například Kooperativa má ty měsíce fixně dané a u Allianz si to můžete zvolit. To se pak porovnává opravdu těžko.

A co když mám nějakou speciální mašinu?

To je další věc. Pokud máte nestandardní motorku nebo auto, je hrozně těžké se u pojišťoven dostat k nějaké rozumné sazbě. Když máte stroj nějaké exotické značky, třeba Royal Enfield z Indie, bez pomoci našich specialistů těžko získáte dobrou cenu.

A tohle všechno u vás dělá nějaký robot, nebo lidé?

V podstatě je to kombinace obojího. Naše hlavní přidaná hodnota je opravdu v Kalkulátoru jako robotu. Naše algoritmy poměrně sofistikovaným způsobem vyhodnocují údaje, které nám lidé zadávají. Pak pomocí dotazů na jednotlivé pojišťovny zjistí jednotlivé parametry nabídek, včetně cen. To všechno se pak poskládá do nabídek a rozdělí do kategorií. Tohle všechno nám dělá stroj. Samozřejmě člověk ho musel na začátku nastavit. Klient tak má možnost si na základě těchto údajů spočítat u nás všechno sám a potom si to může i automatizovaně dokončit. Třeba u auta vyjede zelená karta a smlouva se zaplatí přímo online. Nemusí nikam chodit, nic podepisovat, ani s nikým mluvit.

A co když se technologií bojím?

Prostředí pro naše vyhledávání je maximálně jednoduché, tak aby ho zvládl opravdu každý. Něco jako Google (smích). Ale zároveň pokud člověk chce, máme tu vyškolené lidi, kteří ho provedou nabídkou manuálně. Třeba po telefonu. Taky mu mohou sestavit nějakou speciální nabídku pro něco konkrétního, jako je třeba to sezónní pojištění motorky.

Na vašem webu jsem právě sezónní pojištění nenašel.

Ano, to je věc, kterou standardně na stránkách nemáme, protože to je jedna z poměrně složitých věcí, kterou je potřeba klientovi vysvětlit. Tady už ztrácí smysl dělat automatizaci a pro nás i klienta je výhodnější osobní přístup.

Tým Kalkulátor.cz. Pojištění nemusí být depresivní produkt.
Tým Kalkulátor.cz. Pojištění nemusí být depresivní produkt.
Jan Strmiska

Jste féroví?

Mám zkušenost z jiných porovnávačů, že mě nutí do telefonického hovoru, který já osobně nemám rád, protože mám pocit, že mi vnutí něco, co nechci. U vás je to jiné?

My se vůči konkurenci nechceme vymezovat. Nicméně ve chvíli, kdy jsme připravovali tento projekt, jsme se ptali normálních lidí, co by pro ně byla optimální podoba takové služby. A to, co říkáte, je jedna z hlavních věcí, které zmínili. To, že je konkurence povinně nutí do toho, zadat telefonní číslo, aby jim někdo volal.

Takže jste se rozhodli to dělat jinak?

Ano. Rozhodli jsme se nechat lidi projít procesem bez zadání telefonního čísla. K tomu musím poznamenat, že pro vyplnění úplně finální smlouvy je číslo i tak nakonec nutné zadat, protože ho vyžaduje pojišťovna. Ale určitě platí, že s nikým od nás vůbec nemusíte mluvit a být kontaktován. Naším cílem rozhodně není klienta nějakým způsobem zmasírovat. Samozřejmě můžete zavolat, pokud chcete pomoct nebo poradit.

Někdy je ale přece lepší si něco říci, a ne si jen psát.

Ano, samozřejmě můžete zavolat, pokud chcete. Někdy se může stát, že si klient vybere nějaký speciální produkt nebo něco, co nejde udělat automatizovaně, jako ta motorka, takže na něj vyskočí okénko, aby na sebe zadal kontakt. Budeme mu ale volat nebo psát vyloženě jen proto, abychom vyřešili tuto jednotlivou věc. Nikdy ho nebudeme kontaktovat na sílu nebo ho o něčem přesvědčovat. Ostatně i zákon o pojišťovnictví říká, že v případě nátlaku by bylo to pojištění neplatné.

Je pravda, že jsou některé „srovnávače“ jen prodejní portál, za kterým se maskuje nějaká pojišťovna?

Ano, některá srovnávače jsou majetkově propojeny s některými pojišťovnami, takže pak se takové věci dají očekávat. U nás nic takového neplatí. Navíc ČNB jako regulátor pojišťováckého trhu je poměrně striktní a tohle je jedna z věcí, které se nesmí dělat. Klientovi musíte nezávisle poradit.

Takže by ale své koně neměli tlačit ani ostatní.

Neměl by to dělat nikdo, ale na druhou stranu čísla vypovídající o tom, jak se komu daří, ukazují, že někdy ta preference konkrétní pojišťovny u některých zprostředkovatelů je. Může to být samozřejmě také tím, že jim ta mateřská pojišťovna dá speciálně nastavený produkt. U nás se to tak ale neděje, snažíme se pro klienta najít opravdu to nejvýhodnější. I naše strategie vůči pojišťovnám je taková, že jsme motivovaní od všech stejným způsobem.

Jaký máte výběr?

S jakými pojišťovnami přesně pracujete?

Aktuálně pracujeme se šesti pojišťovnami. Snažíme se vybrat ty nejkvalitnější, které jsou na českém trhu. Konkrétně Allianz, Česká podnikatelská pojišťovna, ČSOB Pojišťovna, Kooperativa, Generali Česká pojišťovna a Direct.

Co je to Hlídací vlk?

Mohu si u vás na stránkách zařídit nějaký účet, abych nemusel pořád dokola vyplňovat stejné údaje?

Zákaznický účet je velmi důležitá část naší služby. Ten automaticky vzniká ve chvíli, kdy nám zadáte kontaktní údaje, nebo si ho také můžete založit manuálně. Smyslem našeho Kalkulátoru je, že chceme, aby zákaznická zóna fungovala jako úložiště všech smluv, vidíte v ní historii i všechny proběhlé kalkulace. A samozřejmě i uzavřené smlouvy. Do všeho jdou přidat nová data a znovu můžete nechat všechno přepočítat a různě si s tím experimentovat. Je to i jednoduché rozhraní pro komunikaci s našimi specialisty, pokud se chcete na něco doptat.

A funguje to tak, že když si chci za rok třeba pojistit auto jinde, jen si to rozkliknu a nechám vygenerovat aktuální nabídku?

My v Kalkulátoru jdeme ještě dál, kdy máme službu, které říkáme Hlídací vlk. Ten automaticky hlídá ten správný čas, kdy je to potřeba řešit. Pojištění je specifické v tom, že je poměrně krátká doba na vypovězení smlouvy a změnu před koncem daného období. A náš Hlídací vlk, když má k tomu dost údajů, nejen že připomene tu správnou chvíli, ale už vám rovnou připraví kalkulaci dopředu.

Takže já už mám pak příští rok přeskočení na nejlevnější pojištění úplně bez starostí?

Ano. Hlídací vlk už rovnou řekne: na základě těchto loňských údajů vaše pojištění teď vychází takhle. Nejvýhodnější je přejít na to a to. Chce se vám do toho? Máme to zařídit? Parametry se mohou samozřejmě v čase měnit. Auto prodáte nebo se přestěhujete..., takže potom stačí do toho manuálně sáhnout. Ale ta robotická část už vám základ připraví dopředu.

Změnu pojišťovny zařídí sami

A co když chci změnit pojistku, kterou už mám? Je to hodně složité?

Pomůžeme vám s tím. Je to jeden z benefitů, který jako Kalkulátor.cz máme. Ta změna je totiž poměrně složitá a je to produkt od produktu rozdílné. Například u pojištění aut je relativně krátké výpovědní okno, které trvá do 6 týdnů před tím výročím (pzn. redakce: tak se říká době změny/prodloužení). Člověk si musí vzpomenout dostatečně dopředu. A ve chvíli, kdy to nestihnete, se smlouva takzvaně zamkne a prodlouží se na další období. Lidé na to často zapomínají a vzpomenou si, až když se jim blíží termín, nebo je dokonce po něm. A pak je velmi těžké jim pomoci. K tomu právě slouží naše služba Hlídací vlk.

A co když to chci změnit naopak hodně dopředu, abych na to nemusel myslet?

Jak jsem říkal, to okno není příliš velké. Některé pojišťovny neumožňují změnu více než dva měsíce dopředu i proto, že se ceny poměrně dynamicky mění. Takže u nás se pomocí té služby Hlídací vlk se můžete v podstatě objednat na nějaký termín, kdy se to hodí.

Je nějaký ideální harmonogram změny?

Většinou je ideální začít to řešit 2 měsíce před výročím. Během pár dní si to rozmyslet, nechat si vypočítat nabídky, pak se rozhodnout, vypovědět původní pojistku a sjednat nějakou novou za lepších podmínek.

A co když o své stávající pojistce nic nevím? Pomůžete mi zjistit detaily?

V rámci toho srovnání používáme samozřejmě všechny dostupné registry. Takže podle registrační značky auta je možné zjistit spoustu údajů k autu. A pomocí rodného čísla a jména jsme schopni vytáhnout bonusy a bezeškodní průběh z původní pojišťovny. Ale bez plné moci klienta se nedostaneme ke konkrétní původní smlouvě. Takže ideální je, pokud nám třeba klient tu původní smlouvu naskenuje nebo nám řekne potřebné údaje. Třeba jaký produkt má nebo jakou změnu by si představoval.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ:

Jak si vybrat asistenční službu? Odtahovka až před barák a hotel v ceně

NačítámNačítám