Jan Strmiska | 3. 3. 2021

Nejprodávanější elektromobily v ČR i Evropě. Jaké auto bude v roce 2021 king?

Vyhrává zatím Škoda Citigo, Tesla Model 3, Renault Zoe, nebo...?

V Evropě stejně jako u nás zatím zákazníci kupují plně bateriová auta (BEV, Battery Electric Vehicle) zhruba půl napůl s plug-in hybridy (PHEV, Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Meziročně si dokonce plug-in hybridy mírně polepšily. Jako by se lidé nemohli rozhodnout, co je lepší, a teď se vraceli zpátky alespoň k hybridům. Nebo to je tím, že klesly dotace, a nebo jsme prostě v přechodové fázi vývoje. V tomto článku budeme řešit ale především plně bateriové stroje. Celoročně se v Evropě za rok prodalo dohromady 1,3 milionu nových elektroaut (BEV + PHEV).

CHCETE UŠETŘIT ZA DOMÁCÍ NABÍJENÍ AUTA? Spočítejte si u nás nejvýhodnější tarif na trhu

Evropě kraluje Renault

Ano, čtete dobře. Auto s legračním logem na kapotě válcuje Teslu, báwa, e-Tron i další novodobé ikony. Renault Zoe (na úvodní fotce) je podle informací portálu EV-Volumes.com nejprodávanější evropský elektromobil pro rok 2020. Prodalo se ho přes 80 000 kusů. Dvojka je Tesla se 60 000 prodaných vozů. Na konci roku v listopadu ale už Teslu na druhém místě předběhl Volkswagen ID.3. Třetí místo obsadil Hyundai Kona EV a až bramborovou pozici má Tesla Model 3. Na dalších místech (páté až deváté) jsou auta s pohonem plug-in hybrid a na desátém místě je pak Audi e-Tron. Škodovky se neumístily ani v první dvacítce.

Statistiky nových aut jsou v ČR málo statistické

Chceme tím říct, že v ČR je zatím tak malý trh s elektromobily, že měření lítají ode zdi ke zdi. Pro srovnání, na silnicích je u nás 8,2 milionu vozidel všech kategorií. A elektromobilů je teď registrováno přes 4000 kusů. Podíl elektroaut je tedy necelých pět setin procenta a statistikou zahýbe každá prodaná baterka. :-)

   Škoda Enyaq se vyloženě povedla. Dostali jsme se do fáze, kdy klasické automobilky dostihly Teslu, podobně jako před lety ostatní výrobci telefonů dostihli parametry iPhonů od Apple. Tesla teď bude muset předvést další vývojový skok. Už nyní se říká, že zajímavější než její auta jsou výrobní postupy v Gigafactory. Shutterstock
Škoda Enyaq se vyloženě povedla. Dostali jsme se do fáze, kdy klasické automobilky dostihly Teslu, podobně jako před lety ostatní výrobci telefonů dostihli parametry iPhonů od Apple. Tesla teď bude muset předvést další vývojový skok. Už nyní se říká, že zajímavější než její auta jsou výrobní postupy v Gigafactory.
Shutterstock

Jaké elektromobily jsou nejprodávanější v Česku?

Samozřejmě vedou drtivě Škodovky. Škoda má 50 % trhu. Podle Centra dopravního výzkumu registrovala v roce 2020 Škoda 2636 elektrických automobilů:

943 registrovaných Citygo (BEV)
807 Superb (PHEV)
741 Enyaq (BEV)
145 Octavia (PHEV)

Tesla je na druhém místě s 8 % trhu.

393 Tesla (BEV)

Hyundai je třetí se 7 %.

369 registrací (345 BEV + 24 hybridů)

A pak už jsou to jen drobky: Mercedes-Benz (285), BMW (222), Volkswagen (218), Volvo (202), Renault (157) atd. Ve srovnání s 8 miliony aut je elektromobilita opravdu v hodně pokakaných plenkách.

Dacia vévodí vozům na LPG

Celých 78 % registrací vozů na CNG (stlačený zemní plyn) má opět na svědomí Škoda (1293 registrací, meziročně ale o 28 % méně!). CNG, přestože je momentálně ekologičtější než elektroauta, zkrátka nemá dobré PR.

U LPG (zkapalněný ropný plyn) se závodu zúčastnily jen tři automobilky a 90 % z těchto vozidel registrovala Dacia (1149).

Dacia Duster je jedno z mála posledních aut, která  „makají a nekecaj“. Nebo alespoň jeho první verze.
Dacia Duster je jedno z mála posledních aut, která „makají a nekecaj“. Nebo alespoň jeho první verze.
Shutterstock

CNG pro náklaďáky

CNG ovšem drtivě dominoval segmentu nákladních vozů, autobusů, a dokonce i lehkých užitkových vozidel. Tam naopak elektřina sbírá jen drobky. Elektromobily jsou zatím jen auta na parádu. Uvidíme, jestli to změní Muskův tahač Tesla Semi. Už na něj čekáme roky.

V roce 2021 to zatím kolísá

Ano, máme tu koronasvět, ve kterém rozhodují jiné věci. Podle ČTK registrace všech nových osobních aut v ČR v lednu 2021 poklesly meziročně o 23 % (na 14 794 kusů). Ještě více se ale propadly prodeje elektromobilů. Meziročně spadly o celých 40 procent z loňských 384 na 231 prodaných aut za leden.

Opět jsme ale u limitů fungující statistiky na několika málo autech. S procenty obrovsky zahýbají akce jednotlivých automobilek, zvlášť když potřebují splnit emisní limity. V lednu 2020 tak ze 384 registrovaných elektroaut 254(!) registrovala Škoda. Jenže hned v únoru registrovala jen 94 aut, a statistika se tak dramaticky propadla. Stejně tak Škodovka v prosinci 2020 zaregistrovala 741 kusů modelu Enyaq, v následujícím lednu 2021 to bylo už jen 91 kusů aut.

Jak se tedy říká, mezi jednookými král, kdo prodá alespoň pár elektromobilů. Čteme tak zatím aspoň všude o tom, jak jejich prodeje „exponenciálně rostou“ a že města musí investovat stamiliony do nových nabíjecích stanic (Město Praha v nabíjecích stanicích chce utopit 880 milionů korun).

Podle analýz, na které se město odvolává, bude v roce 2030 jezdit v ČR 500 000 až 700 000 elektromobilů. Vtipné je použít v této souvislosti slovo vědět. Citujeme radního Jana Chabra (TOP 09): „Podle odhadů víme, že by v roce 2030 mělo být v republice zhruba...“ Tak snad v tom nemá prsty Tonda Blaník.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: I nové elektrické auto může moc žrát

O nás: Kalkulátor.cz srovnává ceny elektřiny a plynupojištění. Je to první projekt podobného typu v ČR, který je opravdu fér. Chceme s ním energošmejdy konečně zatlačit do kouta. Na Kalkulátoru všechny výpočty fungují okamžitě, celé a bez otravných telefonátů.

Můžete tak teď na energiích ušetřit tisíce korun ročně. Naše výpočty zahrnují všechny aktuálně dostupné tarify energií na trhu a u vybraných dodavatelů energií jsme schopni zajistit plynulý přechod bez jakékoli vaší námahy. Neplatíte nic navíc, k ničemu se u nás nezavazujete, peníze na náš provoz získáváme jinak. Smlouvu máte přímo s dodavatelem energie jakého si vyberete. Spočítejte si svou slevu ihned v našem kalkulátoru energií.