Jan Strmiska | 12. 2. 2021
Co je to WLTP? Jak se měří spotřeba a dojezd u elektromobilů.
Jaký je rozdíl mezi WLTP a NEDC? A proč neodpovídají udávané dojezdy a spotřeba elektrických vozů realitě.
U elektromobilů je stále obrovský rozdíl v tom, jaké pohádkové dojezdy uvádí výrobce a jaká je pak realita. Problém je v několika věcech. První je zima. U spalovacího pohonu odpadní teplo využíváme i pro topení. U elektricky poháněného vozu jde veškerá energie z baterie, tedy z toho samého zdroje, který roztáčí kola. Takže pokud pořádně přituhne a chcete si zatopit, počítejte se spotřebou +30 % při jízdě, tedy i o třetinu nižším dojezdu. Je to takový žrout energie, že první elektrické vozy mívaly samostatné přídavné topení na benzín.
Elektrické auto žere, i když stojí jen na místě
Takže i pokud nejedete a jen topíte (zácpa na dálnici, nehoda, čekání), klidně můžete vytřískat baterii celou, aniž by jste se hnuli z místa. A i když se nakrásně nabalíte a budete doufat, že sníženým topením ušetříte (to ano), počítejte s tím, že energii obrovsky odebírá i jen pouhé zahřívání předního skla bez kterého se neobejdete. Příkon je to asi jako když zapnete rychlovarnou konvici. Ale používáte ji na baterky.
Ale to už přece je započtené v průměrné spotřebě
Ano, ale kouzlo je ve slůvku průměrný. Úplně jinak bude "žrát" auto používané ve Skandinávii a jinak ve Španělsku. A zamyslete se nad tím, jestli jste řidič nárazově využívající auto jednou za měsíc nebo každý den. Pro pravidelnější používání je elektromobil výhodnější. Není to jako u benzínu, který tam je prostě pořád i když jedete jednou za rok. Elektřinu v li-ion bateriích si musíte hlídat, ztrácí se (a v zimě rychleji). Sváteční řidič tak vyplýtvá větší část energie.
Jak funguje norma NEDC
Jsou dvě zásadní normy, díky kterým můžeme porovnávat spotřebuje jednotlivých aut. NEDC (New European Driving Cycle) se jmenuje "nová", ale vlastně už je stará :-). Je to původně evropská norma, vycházející z měření v laboratoři. Počítá s jednotnou zkouškou spočívající v městské a mimoměstské části společné pro všechna vozidla bez ohledu na hmotnost, aerodynamiku nebo příplatkovou výbavu. To opravdu nezní příliš realisticky.
Může to za start-stop systém
Absurdnost dnešního otroctví norem a ztráty víry ve zdravý selský rozum ukazuje i to, že metodika NEDC může za masové rozšíření start-stop systému. Tento způsob měření totiž předpokládal dobu volnoběhu 295 sekund, takže start-stop vypadal náramně výhodně a ekologicky. Nová metodika už tento čas zkrátila na 234 sekund. A najednou tak maličký detail úplně otočil smysl výhodnosti celé technologie.
Co je to WLTP?
Novější WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures) se skládá z testování ve zkušebně, tedy WLTC (World Harmonized Light Vehicle Duty Test Cycle) ale i z jízd v reálném provozu, tedy RDE (Real Driving Emission). Zavedena byla už v roce 2018, ale dodnes když hledáte na internetu spotřebu jednotlivých vozů, narazíte často na materiály uvádějící spotřebu podle normy NEDC, protože je to pro výrobce výhodnější. Dávejte si na to tedy pozor.
Ukázka, kolik se liší spotřeba obou norem:
HYUNDAI KONA ELECTRIC
Má udávané hodnoty pro elektrický pohon (EV) ECO s výkonem 113 kW:
Podle NEDC má maximální dojezd 345 km.
Podle WLTP je to jen 289 km. A realita v zimě...
Čím se liší NEDC a WLTP?
WLTP je globální norma. Takže když se kouknete na parametry jaké udává Tesla u modelu 3, můžete si je lehce porovnat s parametry Škoda Enyaq.
Další rozdíl je v tom, že NEDC neřešilo rozdíly. Toto měření mělo jednotnou zkoušku pro všechna auta bez ohledu na hmotnost, aerodynamiku i příplatkovou výbavu. WLTC má naopak tři různé kategorie, které se dělí podle výkonu na kilogram. Slabší menší auta tak nejsou tolik znevýhodněna.
Testy WLTP jsou dynamičtější
Norma WLTP se obrovsky liší nároky na dynamiku měření. NEDC rozdělovalo jen na městskou a meziměstkou část. Ve WLTP se střídá mnoho různých režimů a rychlostí. Virtuálně (ve zkušebně) tak aut nejvyšší kategorie (z těch 3) "ujedou" 23 000 kilometrů s maximální rychlostí 132 km/h.
RDE měří spotřebu reálně i v provozu
Až aféra Dieselgate urychlila zavedení této části testu. Tohle je konečně ta zajímavá část testu. Na vozidlo se připevní měřící systém emisí PEMS (Portable Emission Measurement System) a auto jezdí podle metodiky v různých rychlostech s náhodnými fázemi zrychlování a zpomalování. Třetinové podíly testované trasy jsou město / mimo město / dálnice.
Jak už jste pochopili, zmíněné normy se používají i pro testy vozů se spalovacími motory. Zaměřili jsme se ale na spotřebu elektromobilů, která je momentálně víc zahalena tajemstvím. Snad jsme roucho poodhalili a ukázali alespoň kotníček.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ: Jaký je rozdíl ve způsobu řízení elektromobilu a normálního auta?
O nás: Kalkulátor.cz srovnává ceny elektřiny a plynu a pojištění. Je to první projekt podobného typu v ČR, který je opravdu fér. Chceme s ním energošmejdy konečně zatlačit do kouta. Na Kalkulátoru všechny výpočty fungují okamžitě, celé a bez otravných telefonátů.
Můžete tak teď na energiích ušetřit tisíce korun ročně. Naše výpočty zahrnují všechny aktuálně dostupné tarify energií na trhu a u vybraných dodavatelů energií jsme schopni zajistit plynulý přechod bez jakékoli vaší námahy. Neplatíte nic navíc, k ničemu se u nás nezavazujete, peníze na náš provoz získáváme jinak. Smlouvu máte přímo s dodavatelem energie jakého si vyberete. Spočítejte si svou slevu ihned v našem kalkulátoru energií.